De gode, de nye - og de lidt for kreative
Det sker hvert eneste år. Og selvfølgelig også i år. Studenterhuerne breder sig i bybilledet, skolerne sender eleverne på sommerferie, og snart følger flertallet af deres forældre efter. Med andre ord: Sommerferien sætter landet i stå. Næsten.
Dermed er første halvdel af dagligvaresæsonen 2019 forbi, og lidt lytning på vandrørene fortæller os, at især de første måneder gik lidt bedre for flere i branchen end sidste år. Men i maj og juni kom salget op mod et par rekordvarme måneder i 2018, og det høje forbrugshumør fra de måneder blev sværere at være oppe imod. Alt i alt vil manges indeks for halvåret lige nå det magiske trecifrede tal - uden at det tangerer noget prangende.
Så der vil igen være plads til forbedring i andet halvår.
Mens mange af os andre holder ferie, er der naturligvis også en stor gruppe i sommerlandet, der helt modsat oplever årets travleste tid og pukler løs i butikkerne. Sidste år gav det for alvor pote i den flotteste (og tørreste) sommer i mands minde, men de langtidsvejrudsigter, jeg sidder med i skrivende stund, tegner bedre for charterrejsearrangører end for købmænd.
Som en slags sommergestus ville jeg gerne kunne love lidt sol og medvind til feriehandelen - lidt i stil med en Jacob Haugaard - men det ville der være lidt for meget fake news over. I stedet må vi håbe på, at højtrykkene flytter sig de rigtige steder hen. Men det vil de vide alt om i vandkant-Danmark.
Som Menys kædedirektør, Kenneth Pedersen, skrev i sidste uges Dansk Handelsblad: "Måske bortset fra DMI, så er der ingen, der som detailhandlere har fuldstændig styr på graddage, nedbør og trafikale forhold i år og året før."
I sidste uge var jeg sammen med repræsentanter for vores samarbejdspartnere i Dansk Erhverv og ZBC med til at udvælge de otte nominerede til 2019-udgaven af Danish Retail Award, der bliver uddelt 1. oktober på Børsen i København.
Igen i år er kvaliteten blandt de indstillede købmænd, uddelere og butiks- og varehuschefer høj, og allerede i første runde er der blevet sorteret rigtigt dygtige og gode ledere fra. Men det er jo konkurrencens natur.
Læs om, hvem der blev nomineret, på side 17 i dette blad.
Fra de gode bevæger vi os videre til de nye. De nye ministre, altså. Timingen var ikke optimal for os, for sidste uges Dansk Handelsblad var både skrevet og trykt, før den nye socialdemokratiske statsminister, Mette Frederiksen, satte sit ministerhold torsdag 27. juni - med en række ret uprøvede navne, også blandt de ministre, som dagligvarebranchen kommer til at forholde sig til.
Det råder vi bod på i denne uges blad med præsentationer af relevante fagministre og nogle bud på dagsordener, som vi kan forvente kommer i spil, når politikerne en gang efter sommeren tager hul på deres nye sæson.
Og apropos de politiske dagsordener, er der helt frisk nyt fra verdens største detailvirksomhed, amerikanske Walmart, der fra 1. juli har løftet aldersgrænsen for tobakskøb i alle sine butikker til 21 år. Det er unægtelig en noget mere radikal og vidtgående ændring end at skjule smøgerne i butikkerne, som de fleste dagligvarekæder herhjemme nu efterhånden har gjort.
Fra politikken og de nye ministre tager vi et hurtigt hop frem til de lidt for kreative: Den største historie i denne uges blad udspringer af Fødevarestyrelsens ikke udpræget lette kamp for at lovliggøre forholdene i den mere brogede ende af kioskmarkedet, især i København. Gennem årene er der for eksempel blevet solgt øl og stærkere varer på tidspunkter, hvor man ikke måtte. Og parallelimporteret mange slags varer uden om diverse skatter og afgifter - og fødevarekontrol. Listen kunne sagtens blive længere.
Denne gang handler det om slik, hvor der igen er blevet udviklet lidt på nogle opfindsomme forretningsmodeller i visse kiosker. Jeg var i hvert fald ikke klar over, at så mange kioskejere hentede deres i første omgang faktura- fri sukkervarer igen, når de først var blevet konfiskeret. Men sådan kan man jo være lidt naiv. Tænk, hvis al den kreativitet i stedet blev brugt på at udvikle lovlige koncepter og aktiviteter. Det ville måske ligefrem række til en indstilling til en Retail Award…
Det første Dansk Handelsblad efter sommerpausen udkommer 9. august. E-avisen to dage før.
GOD SOMMER