Danskerne køber mindre økologi
-
Målt i mængde faldet salget af økologiske fødevarer med 4 pct. i 2023, mens omsætningen lå uændret på 15,5 mia. kr. Både Landbrug & Fødevarer og Coop tror på fremgang igen
Salget af økologiske fødevarer i dagligvarehandlen har haft svære vækstbetingelser i en periode med stigende inflation og faldende købekraft. I 2023 lå økologiomsætningen uændret på 15,5 mia. kr., mens nedgangen i mængdesalget fortsatte med et fald på 4 pct.
Udviklingen kommer ikke bag på Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.
- Vi har hørt fra virksomhederne og detailhandlen, at økologisalget i særligt første halvår 2023 var presset, så det er ikke overraskende at tallene for hele året 2023 viser en lille nedgang i mængde. Den høje inflation og mindre råderum i de danske familiers husholdningsbudgetter er årsagen til at flere danskere har valgt at skære ned på økologiforbruget, siger hun.
Vækst i øko-grønt
Tallene fra Danmarks Statistik viser, at nedgangen i økologisalget har været størst for kødvarer, der er faldet 14 pct. i omsætning og 13 pct. i mængde. Til gengæld steg salget af grøntsager med 5 pct., mens frugt faldt 8 pct.
Der blev i alt solgt frugt & grøntsager for 5,7 mia. kr. og er dermed den største økologiske varegruppe.
Salget af mejerivarer steg med 5 pct. til i alt 3,3 mia. kr. hvilket var den næststørste varegruppe i 2023. Der blev solgt økologisk kød og æg for hhv. 0,9 mia. og 0,8 mia. kr.
Til trods for uændret økologisalg og lille nedgang i mængde i 2023 er Landbrug & Fødevarer fortrøstningsfulde for den fremtidige udvikling.
- Vores analyser viser, at danskerne bakker op om de økologiske kerneværdier som god dyrevelfærd og beskyttelse af klima, natur og miljø. Og i takt med at inflationen falder og de seneste lønstigninger slår igennem, får danskerne igen flere penge mellem hænderne, og det gør at vi forventer at økologisalget begynder at stige igen - både i omsætning og mængde, siger Kirsten Lund Jensen.
Coop ser fremgang forude
Coop har oplevet et marginalt i øko-salget i første kvartal i år sammenlignet med året før. Alligevel ser Thomas Roland, chef for vareansvarlighed og kvalitet i Coop, positivt på muligheden for vækst i øko-salget
- Der er nogle strukturelle tendenser i markedet, som giver grund til optimisme. Vi har nu lukket de sidste Irma butikker, og derfor vil vi ikke se et tab af økologisk salg med den begrundelse mere. Samtidig er den store trafik af kunder over imod discountbutikker bremset op, og nu vinder supermarkederne med et bredere økologisk sortiment igen en smule markedsandele, siger han.
I Coop er priserne på for eksempel økologisk kød og kylling på vej nedad igen efter inflationschokket i 2022, og detailkæden ser nu en stigende tendens i salget af kød, frugt & grønt og kolonialvarer.
- Alt i alt får det mig til at konkludere, at vi nu har set bunden af faldet og er klar til fornyet vækst, siger Thomas Roland.
Den økologiske markedsandel i detailsalget er af Danmarks Statistik beregnet til 11,8 pct., hvilket fortsat er den højeste andel i EU med Østrig på anden pladsen med 11,0 pct. i 2023.