Danskerne foretager færre indkøbsture
Danskerne er et shoppeglad folkefærd. Alligevel fortsætter danskerne med at tage på færre indkøbsture, når der skal handles dagligvarer.
Det viser en nylig undersøgelse fra GfK´s husstandspanel, der tæller 3000 repræsentative husstande fordelt over hele landet.
Hvor en gennemsnitlig husstand i 2014 indkøbte dagligvarer 185,9 gange på et år, er det tal i 2015 faldet til 183,8 gange. I 2010 var det samme antal 191,9 og dermed fortsætter danskerne med at foretage færre og færre indkøbsture efter dagligvarer.
Tallet dækker ikke alene over besøg i dagligvarebutikker, men dækker også indkøb i specialbutikker som f.eks. bagere, ostehandlere og slagtere, ligesom indkøb af dagligvarer i kiosker og på servicestationer tæller med i undersøgelsen.
Mens indkøbsturene bliver færre, fortsætter danskerne med at handle hyppigere og hyppigere ind i discountbutikker. Således foretog en husstand sidste år 96,5 gange indkøb i en discountbutik imod 93,9 gange i 2014.
Det svarer cirka til, at 53 procent af danskernes indkøbture i dag ligger i discountbutikkerne.
- Tallene er selvfølgelig udtryk for, at der er kommet flere discountbutikker, men det dækker også over, at discountbutikkerne i dag dækker hele husstandens dagligvarebehov, siger Camilla Vinther, Marketing Manager for Consumer Experiences i GfK
Store indkøb i discountbutikker
GfK inddeler forbrugssituationen i fem missioner alt efter behov. Fra one need, top up og bargain hunter, der tæller indkøb af 1-5 kategorier til every day og maxi basket, der tæller fra 6 til 10+ kategorier.
Også her er tendensen tydelig. Discount bruges i stigende grad til de store indkøbsture, mens supermarkederne i højere grad bruges til de mindre dagligvareindkøb. - Den lavere indkøbsfrekvens i supermarkederne betyder selvfølgelig, at de skal være ekstra skarpe på placeringer af varer og eksekveringen, så de øger salget, når kunden er i butikken, påpeger Camilla Vinther.