Danske Bank: Dagligvarebutikkerne omsatte for 25 pct. mere i påsken
Havde det ikke været fordi, danskerne lagde endnu flere penge i dagligvarebutikkerne, var det hjemlige privatforbrug faldet med op imod 30 pct. i påsken.
Det viser nye tal fra Danske Bank baseret på danskernes kort- og Mobilepay-betalinger frem til og med 14. april.
Målt over for hinanden bød dette års påske på et forhøjet dagligvaresalg på ca. 25 pct., viser forbrugstallene fra Danmarks største bank.
Her havde de store dagligvarebutikker fået midlertidig kompensation fra lukkeloven og kunne derfor holde åben skærtorsdag og 1. påskedag, hvilket spredte påskehandlen og gav mindre omsætning onsdagen før påske og påskelørdag sammenlignet med påsken sidste år - men altså en samlet stor ekstra påskeomsætning, ifølge bankens egne data.
- Danskernes forbrug af dagligvarer bliver ved med at være højere end normalt, om end niveauet er mere moderat sammenlignet med i starten af nedlukningen. Påsken bød på muligheden for udvidede åbningstider, og det lader til at have spredt danskernes forbrug mere ud over ugen, lyder det i en kommentar fra privatøkonom Louise Aggerstrøm Hansen, Danske Bank.
Genåbning kan kickstarte forbruget
Samlet lå forbruget med kort- og Mobilepay ca. 10 pct. under sidste påske, holdt oppe af dagligvareforbruget.
Danskernes stigende appetit for take away har samtidig betydet, at restaurantsektoren ikke er totalt gået i stå.
Således har danskerne brugt 60-70 pct. mindre end sidste påske på at gå ud og spise, viser kort- og Mobilepay-tallene.
Frisører, massører, terapeuter, tatovører og andre liberale erhverv får mulighed for at åbne deres forretning op igen fra mandag den 20. april efter mere end en måneds nedlukning. Og det kan igen kickstarte dele af privatforbruget.
Derimod må f.eks. storcentre, restauranter og cafeer fortsat holde lukket på ubestemt tid.
- Hidtil har forbruget været presset ned af, at de fleste butikker har holdt lukket – men hvad nu, hvor de åbner op igen? Det vil være afgørende for genopretningen, om danskerne bliver ved med at holde på pengene, når de igen har mulighed for at forbruge, eller om de går ud og kompenserer for deres tabte forbrug, lyder det i analysen fra Louise Aggerstrøm Hansen.
Danske Banks tal, der viser et 25 pct. højere påskesalg i dagligvarehandlen i forhold til påsken 2019, bliver mødt med en vis skepsis i dele af branchen.