Dansk Retursystem foran store investeringer

Forbrugere 13. apr 2018 -
This describes the image
Foto: Dansk Retursystem
Skrevet af: Henrik Denman

Hos Dansk Retursystem ved man én ting, når danskerne på et tidspunkt begynder at betale pant i grænsehandlen – nemlig at virksomheden skal håndtere de mange millioner ekstra emballager, som danskerne kommer til at aflevere herhjemme for at få panten retur eller måtte vælge at købe hjemme for at undgå bøvlet i Tyskland.

Mens derudover ved man meget lidt hos Dansk Retursystem om fremtidens opgave med at indsamle og håndtere dåser indkøbt i grænsesupermarkederne.

Adm. direktør Lars Krejberg Petersen lægger ikke skjul på, at virksomheden ikke har ret mange pejlepunkter for den fremtidige opgave.

– Det er et spørgsmål om timing, og vi har ikke styr på timingen, siger han. Et af de store spørgsmål er, hvor store mængder emballage der i fremtiden ryger gennem det danske retursystem, når der indføres pant i grænsehandlen. Usikkerheden skyldes, at EU-Kommissionen fortsat arbejder med den klage, som Dansk Erhverv indleverede i 2016.

Millioner af dåser

Dansk Retursystem har gennemført nogle markedsundersøgelser og på den baggrund lavet et skøn. Hvis EU-Kommissionen afgør, at der skal indføres tysk pant i grænsebutikkerne, kan mængden af ekstra returemballage i Danmark skønnes at blive på 200-275 mio. emballager. Hvis EU-Kommissionen afviser Dansk Erhvervs klage og den dansk-tyske pantaftale fra 2015 i stedet gennemføres, kan det betyde, at det danske retursystem skal håndtere op til 400-560 mio. ekstra emballager. Hvis det bliver tilfældet, kan Dansk Retursystem få behov for at investere 600-655 mio. kr. i at håndtere den store mængde ekstra emballage.

Hos Dansk Retursystem er man i sagens natur ikke interesseret i at foretage for store investeringer. I første omgang har virksomheden købt en ny grund i Høje Taastrup til sortering af flasker og dåser.

– Planen er at beholde vores eksisterende anlæg i Hedehusene, mens det nye anlæg opføres i Høje Taastrup. Vi beholder det som en strategisk reserve, mens vi venter på, hvad der sker i sagen og klagen fra Dansk Erhverv. Det er en forholdsvis dyr forsikringspolice. Den kan vi ikke beholde i al evighed, men i første omgang er det, hvad vi bedst kan gøre, siger Lars Krejberg Petersen.

Afleveringssteder

Et andet stort spørgsmål er, hvor danskerne i fremtiden kan aflevere de mange returemballage.

– Det bliver i vid udstrækning detailhandlen, der skal håndtere de store mængder ekstra emballage. Men vi arbejder stadig på at udvikle nye, alternative løsninger, siger Lars Krejberg Petersen.

Det var oprindeligt planen, at der skulle etableres et net af pantstationer over hele landet. Men efter at have opført 12 pantstationer valgte Dansk Retursystem at opgive at bygge flere. Det var ganske enkelt for dyrt. Nu tester virksomheden et nyt system, Drop & go, i første omgang ved shoppingcentret Rødovre Centrum.

– Men ingen kan i dag sige, om det bliver fremtiden. Her og nu kan jeg blot sige, at kommer pantordningen nu, er det især detailhandlen, der skal stå for håndteringen. Bliver det om f.eks. fire år, kan der være et helt andet set-up, siger Lars Krejberg Petersen.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?