Dansk Erhverv ønsker opgør med grænsehandlen
De hjemlige butikker og den danske statskasse går hvert år glip af flere milliarder, som de danske forbrugere i stedet spenderer i tyske og svenske butikker.
Lige godt halvdelen (45 pct.) af de danske husstande grænsehandler hvert år i især Tyskland og Sverige, hvor slik, chokolade, sodavand og øl fylder godt op i indkøbsvognen. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra Dansk Erhverv.
Derfor ønsker Dansk Erhverv, at politikerne på Christiansborg tager et opgør med de bøvlede og høje danske særafgifter.
- Danske virksomheder står i en urimelig og skævvredet konkurrencesituation som konsekvens af de høje, danske særafgifter, som er svære at administrere for virksomhederne – og for myndighederne. Der er derfor behov for et seriøst opgør med de danske afgifter.
- Grænsehandel er efterhånden blevet en dansk folkesport. At grænsehandlen stadig kan betale sig skyldes i høj grad de danske særafgifter på eksempelvis slik, chokolade, øl, vin og spiritus, der er med til at trække danskerne til vores nabolande i jagt på billige varer – og trækker andre varer med ned i kurven, siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv.
Tyske dåser skader miljøet
Dansk Erhverv mener, at det ikke kun det danske afgiftsniveau, som sætter skub i grænsehandlen. De tyske grænsehandelsbutikker undlader nemlig systematisk at opkræve den lovpligtige og normale tyske pant på øl- og sodavandsdåser, som alle andre tyske butikker opkræver.
Dermed bliver produkterne billigere, ligesom dåserne ikke bliver genanvendt, men istedet ofte ender som skrald i den danske natur, lyder det fra erhvervsorganisationen.
- Den manglende pant på tyske grænsehandelsdåser udgør et miljømæssigt problem, da kun 36 pct. genanvendes. I Danmark genanvendes 90 pct. af de dåser, som sælges i danske butikker. Den manglende pant på de tyske grænsehandelsdåser underminerer genanvendelsen og indsatsen for mere cirkulær økonomi, siger Henrik Hyltoft.