Coronakrisen giver de svageste i dagligvarehandlen medvind
At tale om vindere i en situation, hvor hele landet står midt i en både sundhedsmæssig og økonomisk krise, kan virke absurd.
Men ikke desto mindre har krisen givet dansk dagligvarehandel det største opsving i rigtigt mange år, hvilket blandt andet skyldes, at storkonkurrenten ”udespisning” er sat på standby.
E-supermarkedernes eksplosive vækst er velkendt, men skal man udnævne én anden oplagt vinder, må det - i hvert fald lige nu - være den gruppe af butikker, som i mange år har været de svageste: De små lokale butikker som blandt andre Dagli’Brugsen, Spar, Min Købmand og Let-Køb.
- Det er mit indtryk, at danskerne i vid udstrækning følger rådene om at undgå kontakt. De fleste holder sig tæt på hjemmet, og derfor bliver det vigtigste parameter tilgængelighed. Den mest radikale ændring i vores indkøbsmønster er, at vi handler meget mere i onlinesupermarkeder. Men når vi holder os tæt på hjemmet, vil det også være logisk at sige, at forbrugerne vælger de lokale butikker i stedet for eksempelvis at køre i Bilka, siger Flemming Birch, detailhandelsekspert Flemming Birch fra Birch & Birch.
Han tilføjer dog, at det er meget svært at sige noget helt præcist om forbrugernes ændrede indkøbsmønstre under corona-krisen - og endnu sværere at forudse, hvordan mønstrene vil udvikle sig den kommende tid og under den efterfølgende økonomiske krise.
- Men vi er lige nu i en undtagelsestilstand, hvor alt andet end det essentielle forbrug er gået i stå, siger Flemming Birch.
Kæder melder om lokal opbakning
Det er ikke muligt endnu at få differentierede tal på udviklingen i de enkelte segmenter i dagligvarehandlen, men tal fra Danske Bank viser, at danskernes samlede forbrug af dagligvarer i perioden 1.-26. marts steg med 20 pct.
Det gevaldige opsving kommer, efter at branchen i mange år har sukket efter vækst.
Omsætningen af fødevarer og andre dagligvarer har ifølge detailomsætningsindekset fra Danmarks Statistik oplevet en nærmest flad kurve siden 2012.
Coop bekræfter, at koncernen har oplevet en generel stigning i salget af dagligvarer, og at den er forskellig fra kæde til kæde - størst på webhandlen og i de små lokale butikker.
- Dagli’Brugs-kæden oplever en pæn vækst. Dels er der kommet gang i sommerbutikkerne, dels handler forbrugerne mere i deres lokale butikker. SuperBrugs-kæden har også oplevet pæn vækst, mens dagligvaresalget i Fakta og Kvickly er steget lidt mindre. I varehusene er nonfoodsalget dog gået i stå - ikke mindst tekstil, for forbrugerne hyggeshopper ikke i øjeblikket. Man køber det nødvendige, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.
Mens Coop.dk Mad har oplevet en markant vækst, er der sket en tilsvarende tilbagegang i de butikker, der ligger i storcentre.
Dagrofas mindste butikker i kæderne Spar, Min Købmand og Let-Køb oplever ifølge kædedirektør Richo Boss også en ”øget opbakning”.
- Lige nu oplever de lokale butikker en helt utrolig opbakning fra borgerne - både når det kommer til eksempelvis at tilbyde hjælp til at købe ind for svage borgere, og når det handler om at købe ind lokalt, siger Richo Boss og tilføjer, at det er meget svært at vide, hvor længe det holder.
- Det er svært bare at se så langt frem som til påsken, når vi ikke ved, om danskerne rejser ud i sommerlandet. Og sommeren kender vi jo heller ikke, siger Richo Boss.
Vareudbringning er en ekstra styrke
Ja, det er svært at spå om fremtiden - ikke mindst i denne tid. Derfor er det også næsten håbløst at gætte på, om den prognose for nærbutikker og små supermarkeder, som Retail Institute Scandinavias udkom med før krisen, ”Dansk Dagligvarehandel Prognose 2029”, holder stik.
Prognosemageren selv, adm. direktør og stifter af Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr, siger, at det er ”for tidligt at kommentere på”.
Prognosen siger, at nærbutikker og små supermarkeder fortsætter med at miste kunder og omsætning, som de har gjort i årevis.
Fra at have en andel af dagligvareomsætningen i 2009 på 22 pct., lå de i 2019 på 16 pct., og ifølge prognosen vil de ende med en andel på 12 pct. i 2029.
Kædedirektør Richo Boss har tidligere overfor Dansk Handelsblad givet udtryk for, at ikke mindst åbningen af de mange borgerejede eller borgerstøttede butikker trækker udviklingen i en anden og positiv retning.
Nu har både Dagli’Brugsen og Dagrofas Spar og Min Købmand været hurtige til at tage en trend op, der i høj grad er styrket af corona-krisen; nemlig vareudbringning.
Dels gennem lokale tiltag, dels har Dagrofa-kæderne via “Vi handler for dig”-projektet åbnet en mere struktureret bestillings- og udbringningsservice, der betyder, at kunderne kan bestille varer i en lang række butikker via et callcenter, og varerne bringes ud i samarbejde med Relation Media.
Med det tiltag dækker de lokale butikker samme behov, som de store onlinesupermarkeder - nemlig at forbrugeren slipper for at komme i kontakt med potentielle smittebærer i en fysisk butik, og det giver de lokale butikker endnu en styrke.
Ikke mindst fordi onlinesupermarkederne med det øgede pres har nået loftet for deres kapacitet - og derfor har haft ventetider på op mod en uge.