Coronaeffekten gavner de nordiske spritmonopoler

Forbrugere 19. maj 2020 -
This describes the image
Foto: Systembolaget

Som de fleste vil være meget bevidste om, er der både tabere og vindere i erhvervslivet i alle corona-ramte lande. Desværre langt flere af de første - taberne - end af de sidste.

I vores nordiske nabolande er der imidlertid nogle sikre vindere, som vi ikke kender herhjemme - de nationale spiritusmonopoler, som i det seneste par måneder har været stort set fri for den konkurrence, de trods alt vil være udsat for normalt. Norge lukkede grænserne stort set samtidig med Danmark, og trods færre restriktioner har svenskerne også været afskåret fra at grænsehandle.

Senest har det norske Vinmonopolet offentliggjort sine salgstal til og med april i år, hvor man har kunnet registrere en omsætningsvækst på ikke mindre end 39 pct. i corona-perioden - og set over de først fire måneder af 2020 er salget steget fra 1,6 mio. liter alkohol om ugen til 2,0 mio. liter.

Niveauet er dog stadig langt under toppen i salget i den sidste uge op mod jul på 4,8 mio. liter.

- Vinmonopolets salg er steget efter coronaudbruddet, men ikke mere end forventet med tanke på, at grænsehandel, taxfree-salg på færger og i lufthavne og udskænkning på restauranter, barer og caféer næsten er stoppet helt for en tid, siger Jens Nordahl, som er kommunikationschef i Vinmonopolet.

Størst vækst nær grænsen

Når befolkningerne i Norge, Sverige og Finland fortsat har begrænset adgang til at købe drikkevarer med en alkoholpct. på over 4,6, er det et vigtigt led i de tre landes bestræbelser på at holde forbrug - og misbrug - nede. Det forhindrer dog ikke finnerne i at have et lidt større gennemsnitligt indtag end danskerne, mens nordmænds og svenskeres officielle forbrug er lavere end vores.

Som vi kender det fra dagligvarebutikkerne herhjemme, køber nordmændene her i corona-tiden også mere, hver gang de handler i en af Vinmonopolets 323 butikker. Den gennemsnitlige ”kurv” er vokset fra 2,2 liter til 3,0 liter. Det er også genkendeligt, at salgsvæksten er størst i de områder, hvor der under normale forhold bliver grænsehandlet mest.

- Ikke mindst har en del ”pol” i Østfold og andre grænsenære områder markant vækst. Her er salget per indbygger i udgangspunktet lavt, og når grænsen mod Sverige i praksis er lukket, er potentialet for vækst betydeligt for disse butikker, siger Nordahl.

Svensk øgning i marts Mens nordmændene har deres ”pol”-butikker, trives ”systemets” 445 butikker for tiden også i nabolandet Sverige, hvor det mere officielle navn er Systembolaget.

Systembolaget har ikke fremlagt helt så friske tal som kollegaen i nabolandet, men i årets første kvartal steg omsætningen med 9 pct. og det solgte volumen med 7 pct. til 110,6 mio. liter. Det fremgår ikke, præcis hvor stor en del, der lå i de tre sidste uger af marts, men mønsteret ligner det, man har set i Norge.

– Systembolagets øgede salg i marts kan rimeligvis forklares med de lukkede grænser og det stærkt svækkede salg på restauranter som følge af Covid-19, siger Charlotte Hansson, som er økonomidirektør i Systembolaget, i en pressemeddelse.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?