Byboer vælger tilbudsavisen fra
Opdateret 7. februar: Oprindeligt fremgik det, at halvdelen af danskerne havde valgt reklamer helt fra. I realiteten er der dog tale om 30 pct. da 20 pct. af husstandende benytter NejTak+-ordningen, hvor man har valgt visse reklamer fra, men ikke alle.
Antallet af danske husstande, som vælger den trykte udgave af tilbudsavisen fra, har de senere år været let stigende.
Data fra FK Distribution viser, at tallet siden 2018 i snit er steget med 1 procentpoint om året, og ved seneste måling i starten af 2020 lå tallet på 50,7 pct. Af den gruppe har godt 600.000 husstande, ifølge FK Distribution, valgt at benytte NejTak+-ordningen, hvor man aktivt vælger præcis de reklamer, man ønsker at modtage. De 600.000 svarer i runde tal til godt 20 pct. af alle husstande - FK Distribution ønsker ikke at oplyse, hvor mange reklamer gruppen i snit modtager.
Dermed har i snit hver anden danske husstand aktivt ”takket nej” til de trykte reklamer og gratisaviser. Ser man på de husstande, som vælger tryksagerne fra, er der en klar overvægt i byerne. De ti udvalgte postnumre på Danmarkskortet nedenfor dækker tilsammen 415.542 husstande – ud af i alt 2.734.716 på landsplan – og her ligger ”nej tak”-procenten i snit på 57 pct. – på Frederiksberg er tallet helt oppe på 65 pct. Faktisk er det kun postnummeret for Aalborg, som går imod trenden, idet ”kun” 49 pct. af aalborgenserne har takket nej.
Uden for de større byer er billedet en smule anderledes. Husstande i en landkommune er generelt mindre tilbøjelige til helt at fravælge tilbudsavisen. Eksempelvis har postnumrene for Løgstør og Farsø i Vesthimmerlands Kommune en relativ stor tilslutning. Begge postnumre tæller i omegnen af 4900 husstande, og kun cirka 27 pct. modtager ikke reklamer og gratisaviser.
Samme billede går igen på Bornholm, hvor postnumrene Nexø, Rønne og Aakirkeby tilsammen dækker 14.600 husstande. Her har kun 28 pct. af borgerne aktivt fravalgt reklamer.
Aktivt ”ja tak”
Fra politisk hold har SF tidligere foreslået, at man ændrer den nuværende ordning fra ”nej tak” til at forbrugerne aktivt skal takke ”ja” til reklamer. Forventningen er, at man kan mindske Co2-udledningen i form af færre tryksager.
Adm. direktør Thomas Torp fra GRAKOM, der er erhvervsorganisation for 500 virksomheder indenfor grafisk kommunikation, medier og markedsføring, mener dog, at det vil sende reklamekroner i retning af internetgiganter som Google – og at forbrugerne allerede har besluttet sig.
- Vores nuværende ordning er uhyre velfungerende. Forbrugerne kender ordningen, og de har allerede taget stilling. Det er en myte, at der sendes tilbudsaviser ud til forbrugere, der ikke ønsker det, lyder det.