Butikker kan hjælpe unge mod parfumeallergi
Detailhandlen opfordres til at deltage i en kampagne, der skal forebygge parfumeallergi hos unge.
Miljøstyrelsen har startet en kampagne, der varer til den 8. december. Miljøstyrelsen foreslår, at butikkerne kan bakke op om kampagnen på flere måde. De kan f.eks. afholde konkurrencer på sociale medier, hvor detailhandlen kan udlodde et gavekort eller en lækker kurv med parfumefri produkter. Handlen bliver også opfordret til at oplyse forbrugerne om kampagnen og lave tilbud på parfumefri produkter.
Baggrunden for kampagnen er, at mere end 180.000 danskere lider af parfumeallergi. Lidelsen bliver stadig mere udbredt.
Parfumeallergi kan ramme alle og udvikles over tid, hver gang man anvender parfumestoffer i bl.a. deodoranter, shampoo, bodylotion, ansigtscreme og makeup.
Målet med kampagnen
Parfumeallergi er mest udbredt hos kvinder, men flere og flere mænd og børn udvikler i stigende grad allergien. Kampagnen retter sig mod unge piger og drenge i alderen 13-16 år som den primære målgruppe og skal samtidig nå frem med budskaberne til deres forældre.
Målet med kampagnen er at gøre unge mere bevidst om brugen af parfumeprodukter, men det er dog ikke målet at få unge til helt at droppe parfumerede plejeprodukter. Man vil gennem kampagnen dog gerne have dem til at overveje i højere grad er anvende parfumefri produkter.