Børn og unge påvirker ofte til impulskøb
-
Fire ud af ti børnefamilier impulskøber på hver eneste indkøbstur i supermarkedet eller mere end halvdelen af gangene, viser ny undersøgelse. Et nyt projekt skal styrke børn og unge til at træffe sundere valg i indkøbssituationen.
Danskerne har snacket flere usunde varer som slik, kager og chips under corona. Og især børnefamilier er gode til at putte lidt ekstra godter i indkøbskurven.
En ny undersøgelse fra YouGov for Forbrugerrådet Tænk viser således, at børnefamilier impulskøber en del over gennemsnittet. Fire ud af ti børnefamilier impulskøber nemlig hver gang eller mindst hver anden gang, turen går forbi en dagligvarebutik mod 29 pct. i befolkningen generelt.
Og det er ofte usunde varer, der havner i børnefamiliernes indkøbskurv, uden det var planlagt hjemmefra. Især fordi børn og unge påvirker til impulskøb.
F.eks. svarer lidt over hver fjerde forældre (27 pct.) til de 11-15 årige, at de bliver påvirket til at købe usunde varer, hvilket er væsentligt over andre børnefamilier.
Projekt klar til indkøb
Derfor har Forbrugerrådet Tænk i samarbejde med Helle Brønnum Carlsen Og LegmedIT udarbejdet nyt materiale til folkeskolen, der skal klæde børn og unge bedre på til turen i supermarkedet.
Projekt "Klar til indkøb" har til formål at styrke børn og unges maddannelse i indkøbssituationen, så fremtidens forbrugere træffer valg, der øger deres egen sundhed, mindsker madspild og øger fokus på lokale kvalitetsråvarer.
Projektet er støttet af Promilleafgiftsfonden for landbrug.