Black Friday sætter ny rekord
Black Friday markerede sig igen som årets definitivt største online-handelsdag, lyder det fra Dibs/Nets.
Antallet af transaktioner steg med 57 pct. sammenlignet med Black Friday sidste år, og især de første 12 timer var danskerne særdeles aktive.
Direktør i FDIH, Niels Ralund, siger:
”Black Friday er uden tvivl e-handlens største handelsdag. Omsætningen er steget med 50-60 pct. i forhold 2018, og der har været fuld aktivitet hele dagen igennem. Et forsigtigt bud er, at vi runder 750 mio. kr. i omsætning alene på selve Black Friday."
Holdt op imod en normal fredag i 2019, blev der på Black Friday foretaget 151 pct. flere onlinekøb, men i de senere år har Black Friday-shoppingen ikke begrænset sig til blot den oprindelige amerikanske ”shopping-helligdag”.
Ifølge DIBS’ opgørelse, blev der fra mandag til torsdag forud for årets Black Friday registreret 42 pct. flere handler på nettet sammenlignet med en gennemsnitlig 7-dages uge i 2019.
I 2018 kunne DIBS notere en nedgang i antallet af transaktioner sammenlignet med året før, men i år faldt dagen sammen med en lønningsdag, hvilket ifølge marketing manager i DIBS Tanja Oda Sørensen kan have betydning for rekorden.
Også Bilka har oplevet rekord. Det skriver i hvert fald Jacob Fejerskov Head of Retail, Vice President, på sin LinekdIn-profil: