Black Friday sætter ny rekord

Forbrugere 2. dec 2019 -
This describes the image
Foto: DIBS

Black Friday markerede sig igen som årets definitivt største online-handelsdag, lyder det fra Dibs/Nets.

Antallet af transaktioner steg med 57 pct. sammenlignet med Black Friday sidste år, og især de første 12 timer var danskerne særdeles aktive.

Direktør i FDIH, Niels Ralund, siger:

”Black Friday er uden tvivl e-handlens største handelsdag. Omsætningen er steget med 50-60 pct. i forhold 2018, og der har været fuld aktivitet hele dagen igennem. Et forsigtigt bud er, at vi runder 750 mio. kr. i omsætning alene på selve Black Friday."

Holdt op imod en normal fredag i 2019, blev der på Black Friday foretaget 151 pct. flere onlinekøb, men i de senere år har Black Friday-shoppingen ikke begrænset sig til blot den oprindelige amerikanske ”shopping-helligdag”.

Ifølge DIBS’ opgørelse, blev der fra mandag til torsdag forud for årets Black Friday registreret 42 pct. flere handler på nettet sammenlignet med en gennemsnitlig 7-dages uge i 2019.

I 2018 kunne DIBS notere en nedgang i antallet af transaktioner sammenlignet med året før, men i år faldt dagen sammen med en lønningsdag, hvilket ifølge marketing manager i DIBS Tanja Oda Sørensen kan have betydning for rekorden.

Også Bilka har oplevet rekord. Det skriver i hvert fald Head of Retail, Vice President, på sin LinekdIn-profil:

"Utroligt hvad der er sket med Black Friday konceptet siden vi startede op med det i Bilka for 5 år siden. Idag vores største handelsdag, og dagen igår bød igen på en ny rekord!"

 

Opdateret 10. nov 2020