Analytikere forudsiger en ”trist” handel op til påske
Dagene før påske regnes traditionelt for - sammen med dagene før jul - at være nogle af årets største handelsdage, men detailsektoren skal ikke sætte næsen op efter de sædvanlige omsætningsspring.
Sådan lyder prognosen fra cheføkonom i Danske Bank Las Olsen, som ikke ser mange lyspunkter forude for detailhandlen.
- Påsken er normalt en vigtig tid for detailhandlen. Med det in mente er det rigtig trist, at vi går en påske i møde, hvor mange ikke må have åbent, og mange flere ikke vil have det samme antal kunder, lyder det fra økonomen.
I 2019 lå dankortomsætningen i påskedagene på 10,5 mia. kr., hvilket var et mindre fald på 3,1 pct. sammenlignet med samme periode i 2018. Alene onsdagen før skærtorsdag lå dankort-forbruget på 1,6 mia. kr.
- Forventningen er, at privatforbruget kommer til at tage et meget stort dyk. Det er især i kraft af rejse- og oplevelsessalget, men der vil være store udsving over hele linjen, lyder det.
Den opfattelse deler man i interesseorganisationen Dansk Erhverv, hvor markedsdirektør for handelsområdet, Henrik Hyltoft, heller ikke ser optimistisk på påskehandlen.
- Forbruget er i frit fald, og påsken lander markant under normalen. Om det bliver 10 eller 20 pct., ved jeg ikke, men der er ingen tvivl om, at folk tænker mere over, hvad de bruger penge på i tider som disse.
Påsken vil også svigte dagligvarer
Mange detailbutikker har af egen drift valgt at lukke forretningen og de få, som har åbent, skal ikke forvente et pludseligt opsving påsken. Heller ikke dagligvaresektoren skal forvente, at salget nærmer sig tidligere år.
- Når vi ikke må samles til de store påskefrokoster, så køber vi automatisk heller ikke så store mængder af de ting, der forbindes med påskebordet, lyder det fra Henrik Hyltoft.
Heller ikke Las Olsen forudser, at butikkerne skal forvente et stort rykind af danskere på jagt efter snaps, sild og gule servietter til påskebordet.
- Indtil videre kan vi konstatere, at dagligvarer har det godt lige nu. Danskerne hamstrede lidt i en periode, men dagligvarer ligger generelt godt. Det er dog ikke så mærkeligt, når alle er hjemme og ikke kan gå på restaurant. Spørgsmålet er, hvor gode påskefrokoster der bliver helt i den helt nære familie, siger han.
Ophævelse af lukkelov redder ikke salget
I den forgangne uge fremlagde erhvervsminister Simon Kollerup et forslag om en delvis suspendering af lukkeloven i påsken - det skete på baggrund af en opfordring fra Salling Group.
Las Olsen vil ikke afvise, at en suspendering af lukkeloven kan øge trafikken. Han forventer dog ikke, at det vil få nævneværdig betydning for det samlede salg.
- Vi vil nok nærmere se, at den handel der så er, bliver spredt ud over det flere butikker. Der er dog en del af detailsektoren, som oplever en meget markant fremgang i disse dage, som ikke virker til at aftage – heller ikke i påsken.
- Det er ikke alt som er den rene elendighed. Det gode vejr og mange folk hjemme betyder, at forbruget i byggemarkeder og havecentre ligger omkring 50 pct. højere end normalt.
Hos Dansk Erhverv kan man også pege på to ting, som måske kan redde bare en brøkdel af påskesalget.
- Med grænserne lukket så er grænsehandlen også sat i bero, hvilket kan betyde et større salg af varer, danskerne normalt henter sydpå. Samtidig falder påsken sammen med tilbagebetaling af skat, hvilket potentielt også kan give et lille løft i forbruget, slutter Henrik Hyltoft.