Året slutter med store salgsdage – især på nettet

Forbrugere 16. nov 2018 -
This describes the image
Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel. Foto: FDIH
Skrevet af: Redaktionen

Den amerikanske udsalgsdag, Black Friday, har på få år taget dansk detailhandel med storm. Det er ikke kun på strøget, at kunderne står i kø til ekstra gode tilbud i slutningen af november.

Masser af kunder sidder hjemme og er klar ved pc eller med mobilen, når Black Friday i år starter ved midnat til fredag den 23. november.

Med tanke på mønstret fra sidste års Black Friday vil tilbudsjagende kunder købe vildt ind på nettet fra midnat og frem til kl. 02:00. Herefter følger så et par ”stille” timer indtil omkring 06:00, hvorefter handlen speeder op igen.

Sidste år satte Black Friday rekord efter rekord. De danske forbrugere brugte 2,1 mia. kr. på Dankortet, og heraf blev de 288 mio. kr. spenderet via e-handel. Det bliver endnu vildere i år.

En undersøgelse blandt FDIHs medlemmer viser, at tre ud af fire netbutikker deltager i Black Friday, og de forventer, at det bliver den største salgsdag nogensinde - knap halvdelen af netbutikkerne forventer, at salget bliver mindst 25 pct. bedre end sidste år.

Trods en afmatning i salget i dagene op til Black Friday, så er kunderne i købshumør på dagen, og det sikrer, at butikkerne samlet set tjener penge på det store udsalg.

Den gode erfaring med de store udsalgsdage får også flere butikker til at udvide Black Friday til en Black Weekend og samtidig inddrage Cyber Monday, så der i realiteten er en stribe tilbud fra fredag til mandag, som både kan klares på nettet og i de fysiske butikker.

– Vi har en lang tradition i detailhandlen for at finde på dage med gode tilbud, f.eks. som ”fødselsdagsfester” i supermarkeder og storcentre. Så det er ikke overraskende, at Black Friday har vundet indpas og udviklet sig til en udvidet Black Weekend, hvor alle salgskanaler tages i brug. Danskerne møder jo også Black Friday i udenlandske netbutikker, så vi skal svare igen, og herhjemme har både butikker og kunder i den grad taget det amerikanske udsalgsfænomen til sig, siger kommunikationschef Henrik Theil, FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

Singles Day – tid til selvforkælelse

Et kinesisk fænomen er også ved at have godt tag i danskerne, nemlig Singles Day, den 11. november.

En analyse fra FDIH viser, at 13 pct. af de danske netbutikker i år hopper med på den store kinesiske udsalgsdag. Det er en markant stigning i forhold til sidste år, hvor blot 2,9 pct. af netbutikkerne kørte med Singles Day-tilbud.

Singles Day er verdens største salgsdag, som internationalt får Black Friday til at minde om en fødselsdag i det lokale supermarked. Et godt eksempel på størrelsen er, at Bestseller omsatte for 1 mia. kr. på Singles Day i Kina sidste år.

Ifølge trendforsker Louise Byg Kongsholm er det ikke overraskende, at de danske butikker nu tager endnu en salgsdag til sig.

– Vi er begyndt at arbejde med begrebet tingsforstoppelse, der betyder, at forbrugerne faktisk ikke har et reelt behov for flere ting længere. Derfor skal der noget ekstra til, før vi køber. Det kan være de her dage, hvor der er super gode tilbud og en masse larm, som forbrugerne lægger mærke til, siger han.

Kasper Toxvig fra Rito.dk er enig – forbrugerne er helt klar på den de store salgsdage.

– Vi kan bruge Singles Day og andre specielle salgsdage til at pushe de lidt dyrere varer ud, fordi kunderne er mere købelystne på de her dage, siger han.

Den søde juletid kan mærkes online

Den helt store udsalgstid ligger samlet set stadig i december for både fysiske butikker og e-handlen. Uanset salgskanal, så er julesalget en afgørende faktor i årets samlede salg, og en stadig stigende del af julesalget sker som e-handel.

60 pct. af forbrugerne svarede i FDIHs analyse i 2017, at de vil købe en, flere eller alle julegaver online. Der er helt klart en afstressende faktor i at klare gaveræset via pc, tablet eller mobil, når børnene er lagt i seng, og der er ro i stuen.

Faktisk svarer de fleste e-handlende forbrugere i analysen, at de sparer tid, som den primære årsag til at købe julegaverne på nettet.

Omkring halvdelen af forbrugerne angiver "det er lettere at finde de præcise gaveønsker over nettet", som årsag til, at de undgår gavejagten på strøget. Det kan også forklares med, at mange ønskesedler indeholder links til de ønskede varer, og det giver sikkerhed for, at det bliver den helt rigtige gave, når bare giverne følger linket.

Den største udfordring ligger i at levere gaverne - vel at mærke inden jul. For at sikre, at alle pakkerne er ude i rette tid, har alle de største distributører, som PostNord, GLS og DAO365 øget antallet af afhentningssteder i 2018, så der nu er mere 4000 butikker eller pakkeshops, hvor kunderne kan hente deres pakker.

Endelig har de senere år budt på ekstra services som pakkeudbringning Lillejuleaften, eller sidste øjebliks afhentning ved en lastbil på juleaftensdag.

Det udvidede service på alle områder virker, for kun ganske få kunder (3 pct.) svarer i FDIHs E-handelsanalyse, at de har haft dårlige oplevelser med at købe julegaver på nettet.

Opdateret 10. nov 2020