2020 bliver (også) dagligvarebutikkernes år

Forbrugere 19. okt 2020 -
This describes the image
Ansvarshavende redaktør på Dansk Handelsblad Jesper Veber Knudsen Foto: Ulrik Samsøe Figen

Opdateret 19. oktober

Jeg ved, det er plagsomt.

Men vi skal til det igen: Det er umuligt at skrive noget meningsfyldt om den aktuelle udvikling i dagligvaremarkedet, uden at effekterne af corona-undtagelsestilstanden står helt centralt.

I en efterårsferie, hvor det helt store flertal af ferierende danskere igen er blevet hjemme, fordi alternativerne er få, og appetitten på udlandsrejser begrænset, vil vi igen have set en øget omsætning i dagligvarebutikkerne sammenlignet med efterårsferieugen i 2019.

Rejsebranchen er én knockoutet konkurrent, en anden er hele udespisnings- segmentet. Resten af oktober måned er den yderligere handicappet af mundbind og lukning kl. 22 - oven i de afstandskrav, som i forvejen gør det sværere at holde omsætningen.

Begge dele gavner dagligvarehandelen, der i år endelig oplever den vækst, som folk i branchen sukkede efter i årevis. Baggrunden er ikke ligefrem ønsket - men den må man så lære at leve med.

Vækst er velkommen.

Lige så sikkert det er, at onlinehandel med dagligvarer har oplevet den største relative fremgang i 2020, lige så sikkert er det, at god, gammeldags dagligvarehandel i butikker opnår den største vækst, målt i milliarder.

For uanset, om e-handel nu står for 2 eller 5 pct. af dagligvareomsætningen, er det stadig kun peanuts sammenlignet med salget i butikkerne. Mens vi venter på at få bedre pejlemærker for omfanget af dagligvaresalget online - det kommer bl.a. med markedsleder Nemlig.coms regnskab op mod jul og måske med nye målinger fra analysevirksomheden Nielsen - vil jeg kaste mig ud i et estimat af væksten i butikkerne.

Forudsætter vi f.eks., at den på årsbasis lander på 8 pct., vil det svare til omkring 9 mia. kr. i øget salg i år, når markedet sidste ifølge Retail Institute Scandinavia udgjorde 116 mia. kr. Selv hvis online skulle tage den ene mia., er det et markant løft.

Omstændighederne er usædvanlige, men det er da til at forstå, at så mange dagligvarekæder her i landet fortsat storsatser på at etablere flere butikker. Også selv om mange i branchen mener, at der allerede nu er for mange.

Når markedsleder Salling Group samlet set har op til et par hundrede placeringer i kikkerten til sine jubilæums-aktuelle kæder, bliver de langt fra alle sammen til nye butikker. Men mange gør.

Vi har været vant til, at især de stærkeste discountkæder har været sultne efter nye placeringer - og at f.eks. Netto nu sigter mod 600 butikker.

Men det er et nyere fænomen, at en købmandskæde som Spar nu også blander sig på det varme københavnske marked for butiksplaceringer med en vis succes - og til december åbner butik nummer tre i hovedstaden.

Der må unægtelig være mange af markedets største aktører, der stadig tror på butikken som salgskanal nummer ét for dagligvarer - også mange år frem i tiden. Og for kunden er det stadig rart at kunne vælge sine avocadoer selv. Eller lade sig inspirere i butikken.

Sidste år bremsede mange års fald i antallet af dagligvarebutikker op. Det er ikke ensbetydende med, at der ikke længere vil blive lukket butikker på placeringer, som tiden er løbet fra.

Men overordnet set er dagligvarebutikkerne slet ikke en truet art på den måde, som vi ser det i andre dele af detailhandelen.

I corona-året 2020 skal man være ekstra forsigtig med at spå - selv om den nærmeste fremtid - men bedømt ud fra de seneste smittetal og antallet af hospitalsindlæggelser er det uklart, om der kan komme krav om mundbind i butikkerne.

Regeringen har formentlig gjort sig så upopulær i de særligt regulerede dele af erhvervslivet, at den så vidt muligt vil undgå flere restriktioner, der ikke lige springer i øjnene som strengt nødvendige. For selv om danskerne i store træk er med på at yde noget for at bremse pandemien, breder der sig også en vis træthed og afmagt i takt med, at længslen efter en normalisering af livet vokser i efterårsmørket.

Måske kan der komme så megen kontrol med smitten, at nogle af de seneste restriktioner på restauranterne kan blive lempet igen, så de i årets to sidste måneder igen bliver en stærkere konkurrent til dagligvarebutikkerne. Det må vi da håbe. Men så langt henne på året er rekordomsætningen i dagligvarebutikkerne nok allerede mere eller mindre i hus.

Opdateret 10. nov 2020