2.000 danske detailhandlere mod madspild
Er der kunder til det? Bliver det for besværligt? Hvad lover vi kunderne, og risikerer vi at skuffe?
Cemil Hursidovski fra SuperBrugsen Algade i Roskilde havde sine betænkeligheder over at entrere med Too Good To Go for komme af med sit overskudsbrød. Omvendt havde han hørt godt om konceptet.
- Jeg tænkte, at det var en trendy måde at gøre noget ved madspild på. Så fra årsskiftet gik vi med, og jeg er positivt overrasket over, hvor nemt det er, siger brugsuddeleren, der som minimum dagligt sætter to poser bagerbrød til salg via appen og justerer antallet op, hvis bageriet har mere til overs.
- Jeg har kun godt at sige om det. Vi kan holde en indbydende bagerafdeling lige til lukketid. Jeg kommer af med mit overskud ved at smide brødet i to poser, fremfor at jeg skal til at emballere, datomærke og sælge det selv. Der er ingen bøvl, og jeg ikke haft en eneste forbrugerklage over det, siger Cemil Hursidovski.
Frygt for forretningen
SuperBrugsen i Roskilde er en af de 2.000 danske butikker og restauranter, som via Too Good To Go sælger overskudsmad til forbrugerne. Og et eksempel på den skepsis, som nye butikker kan have mod konceptet.
- Butikkernes største betænkelighed er at kannibalisere forretningen, ligesom de kan frygte at skade brandet og kundernes kvalitetsoplevelse. Men når først de bruger vores poser og ser, at de giver forbrugerne overraskelser, forsvinder tvivlen, siger landechef Mikkel Fog fra Too Good To Go Danmark.
På positivlisten kan butikkerne med konceptet tiltrække nye kunder, sende et positivt signal, slippe for affaldshåndtering - og tjene lidt: Fordelingsnøglen hedder 75 pct. til butikken og 25 pct. til Too Good To Go.
Udover app og hjemmeside er krumtappen i konceptet Too Good To Gos kundeservicecenter, der er i nærkontakt med butikker og forbrugere.
- Det, brugsuddeleren fra Roskilde gør, når han en dag sætter tre-fire poser brød til salg i stedet for to poser, er en helt oplagt måde for butikkerne at gøre endnu mere ved madspildet. Omvendt har vi stor respekt for virkeligheden. Vi vil meget nødig være madspildshelgener, der kommer og fortæller butikkerne, hvordan de skal disponere, siger Mikkel Fog.
Madspildsapp med vokseværk
Too Good To Go-appen formidler hver måned 150.000 madspildsposer i Danmark - en tredobling siden januar 2016.
Appen er downloadet 860.000 gange herhjemme, og der er nu reddet 2 millioner måltider i Danmark alene.
Geografisk er platformen stadig mest udbredt omkring København, Aarhus, Aalborg og Odense, plus byer som Esbjerg og Kolding.
- Både hjemme og i udlandet er strategien ”en by ad gangen”, fordi vi er en platform, der forbinder købere og sælgere. Vores største trussel er, at det pludselig kommer til at gå lidt for stærkt, så vi risikerer at skuffe, siger Mikkel Fog.
Konkurrenter byder Too Good To Go velkomne, for der er rigeligt med mad at redde for både nye og kendte koncepter som YourLocal, RedMaden og WeFood fra Folkekirkens Nødhjælp.
En god forretning?
Too Good To Go har stærke investorer i ryggen, som sin egen adm. direktør, Mette Lykke, foruden tidligere Navision-ejer Preben Damgaard og Birgit Aaby fra DR-programmet ”Løvens hule” og ejer af rengøringsfirmaet Combi Service.
Alle er gået ind på grund af madspildsmissionen – men også for at tjene penge. Og foreløbig er der et stykke til jackpot, i hvert fald i Danmark. Underskuddet i seneste regnskabsår 2017 var på 2,3 mio. kr. mod 1,4 mio. kr. for 2016.
Men faktisk er Too Good To Go tæt på at tjene penge i udlandet. Konceptet er nu i Norge, Tyskland, England, Frankrig, Belgien, Holland og Schweiz.
Her deltager 8.000 udenlandske butikker og restauranter, som månedligt sælger 850.000 måltider overskudsmad gennem appen.
- De penge, vi tjener, geninvesterer vi. Og selvfølgelig skal vi på sigt tjene penge for at indfri vores mission og gøre det, vi gør, i den skala, som vi sigter efter, siger Mikkel Fog.