10.000 pakkebokse skal redde PostNord

Forbrugere 21. mar 2019 -
This describes the image
PostNord pakker priser på levering Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Det er næppe gået nogens næse forbi, at PostNord har haft det stramt de senere år. Flere pakker fra Kina og færre folk til at bringe dem ud er et par af årsagerne.

Men nu finder det statslige postvæsen en ny pil i koggeren frem. PostNords pakkebokssystem skal frem mod 2021 udvides med omkring 10.000 pakkebokse, så folk kan hente deres pakker, hvor og hvornår det passer dem.

Det sker i partnerskab med Swipbox, som leverer boksene, og udbringningsfirmaet DHL. Det nye navn bliver Nærboks.

- Nærboks kommer så tæt på, hvor du er. Det kan være hjemme eller på arbejde, men det føles mere eller mindre som en hjemmelevering, sier Peter Kjær Jensen, adm. direktør i PostNord Danmark, til Ritzau.

Slipper for "last mile"

I nethandelsbranchen taler man gerne og ofte om udfordringerne med "the last mile" - altså den sidste del af leveringen fra pakkecentral eller -depot til kunden, som ofte er den dyreste og mest besværlige del af pakkens rejse.

Det problem ser dermed ud til at blive mindre for PostNord i fremtiden.

Ifølge Foreningen for Dansk Internet Handels årsrapport for nethandlen i 2018 valgte 50 pct. af de danske netshoppere selv at hente pakken i f.eks. en pakkebutik eller -automat. Jo yngre forbrugeren er, des højere er sandsynligheden for, at vedkommende selv sørger for "last mile".

De nye pakkebokse skal ligge ved grundejer- og boligforeninger, på tankstationer og ved trafikale knudepunkter, så de er så lettilgængelige for kunderne som muligt. Pakkenetværket vil også være tilgængeligt for de øvrige pakkedistributører på markedet, men de har ikke på nuværende tidspunkt tilkendegivet en interesse i at være med, oplyser Ritzau.

Lige nu tester PostNord og samarbejdspartnerne de første 200 pakkebokse i Kolding og vil derefter justere antallet af nærbokse derefter.

Læs også: PostNord åbner 500 nye pakkeshops

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?