Debat: Unges coronaopsparinger giver håb for julehandlen

Debat og Kommentar 23. nov 2020 -
2 min læsetid
This describes the image
Foto: Capgemini Danmark
Skrevet af: Redaktionen

Covid-19 ser ud til at have skabt både et opsparet behov og et større shoppe-budget, der kan blive udløst op til Black Friday og jul.

I hvert fald viser en ny, nordisk undersøgelse, at op til 40 pct. af danskere i alderen 18-34 år har lagt penge til side under corona-nedlukningen, som skal bruges fra sidste fredag i november og frem til jul.

I Danmark er det 31 pct. af de 18-24 årige og hele 42 pct. af de 25-34 årige, der bevidst har sparet penge op til Black Friday og jul.

Undersøgelsen, der er lavet af Capgeminis analyseenhed, peger samtidig på, at også dansk detailhandel er forsigtigt optimistisk og forventer et øget salg i perioden frem til jul - særligt drevet af onlinehandel.

Og for en detailhandel, der har haft et særdeles svært år, giver de nye tal da også grund til en vis optimisme.

Overraskende høje forventninger

Med den usikkerhed, som pandemien har medført hos både forbrugere og detailhandel er forventningerne, som kommer frem i undersøgelsen, egentlig overraskende høje i butikkerne.

Syv ud af ti af de adspurgte danske butikker i undersøgelsen svarer, at de forventer et øget salg under Black Friday i år. Kun 15 pct. forventer nedgang i salget.

Hver femte butik planlægger at udvide sortimentet af nedsatte varer i de fysiske butikker. 15 pct. vil øge tilbudsmængden online.

Det matcher meget godt med forbrugernes måske naturlige forventninger til særligt den store tilbudsdag.

Et flertal (65 pct.) af butikkerne svarer, at de vil holde rabatsortimentet og priserne på niveau med sidste år.

Men ser vi på forbrugernes svar, så viser det sig, at mange går ganske målrettet efter specifikke varer, og at onlinehandel vil blive prioriteret frem for de fysiske butikker.

Dette billede passer godt med, at pandemien generelt set har gjort folk mere forsigtige, og at onlinehandel er accelereret voldsomt siden marts.

Samtidig indikerer det, at omfanget af impulskøb under især Black Friday godt kunne blive lavere end normalt i år.

Samlet viser undersøgelsen, der også dækker Sverige, Norge og Finland, at allerflest forbrugere herhjemme forventer at bruge det samme på juleshopping og Black Friday som sidste år.

Men midt i en coronakrise og med et håb om et lille boost fra de unge, vil de fleste i dansk detail formodentlig være glade, hvis årets forbrugsfest frem mod jul lander på niveau med 2019.

Opdateret 13. jan

DH Food Professional banner