Danish Crowns topchef kritiserer kød-debatten

Debat og Kommentar 11. nov 2020 -
2 min læsetid
This describes the image
Foto: Danish Crown
Skrevet af: Søren Tougaard

Danmark har som mål at reducere CO2-udledningen med 70 pct. i 2030 - og på sigt helt skabe et klimaneutralt samfund. Mange veje fører til målet.

Forskning viser blandt andet, at ca. 20 pct. af danskernes årlige CO2-forbrug kommer fra fødevarer - med kød fra køer, lam og grise som nogle af de helt store "syndere".

Senest har regeringen derfor foreslået to kødfrie dage i statslige kantiner i forsøget på at nedbringe Danmark CO2-udledning. Det forslag skabte efterfølgende så stor debat, at den enkelte arbejdsplads - helt som nu - selv skal bestemme, hvad den vil serverer i medarbejderkantinen.

I en kronik i Altinget under overskriften "Kødfrie dage hører til på de lette løsningers holdeplads" slår Danish Crowns topchef Jais Valeur på, at vi debatten bliver på falske præmisser, hvis vi i samfundet reducerer debatten om bæredygtige fødevarer til en sag for eller imod kød.

"I stedet bør vi fokusere på de mange gode skridt, som danskerne tager mod mere bæredygtige fødevarer, og hvordan vi som producenter møder efterspørgslen og når vores mål om en klimaneutral fødevareproduktion. Vi danskere kommer til at spise mindre kød, end vi gør nu. Men forbruget af kød i verden vil stige, fordi verdens befolkning vokser, og antallet af mennesker i den globale middelklasse stiger. Samtidig skal vi reducere udledningerne af drivhusgasser og skabe et klimaneutralt samfund i 2050. Fødevaresektoren står i epicenteret af begge udfordringer – vi skal mætte flere munde med en klimaneutral produktion", skriver Jais Valeur i kronikken.

Stor vækst på få år

I Danish Crown har man derfor besluttet, at koncernen skal være den mest bæredygtige fødevareproducent i verden ved at gøre produktionen klimaneutral og udvikle alternativer til kød, så forbrugerne får endnu flere valgmuligheder i butikkerne.

Og der er allerede sket meget på få år, understreger topchefen.

Ifølge Jais Valeur lå salget af alternativer til kød på 102 mio. kr. i 2015, mens det i år forventes at overstige 250 mio. kr.

"På tre år er salget af plantebaseret pålæg i Danmark steget fra 20 mio. kr. til 27 mio. kr. Heraf tegner Danish Crown Foods sig for 76 pct. af salget, og vi har dermed skabt os en betydelig position i markedet og er med til at drive dette marked frem", skriver topchefen.

 

 

 

 

Opdateret 13. jan

Vil du vide mere?

DH Food Professional banner