Debat: Styrken ligger i de enkle løsninger

Debat og Kommentar 21. apr 2023 -
This describes the image
Foto: Detailhandels Promotion
  • Den digitale, globale verden med robotter, droner, internethandel, algoritmestyring og butikker uden personale er alt sammen blevet en del af en kompleks dagligdag. Indlæg af dansk dagligvarehandels nestor, Bruno Christensen. 

Skrevet af: Ekstern skribent

Jo mere digitaliserede vi bliver, jo mere kompliceret bliver det at drive butik - eller gør det? Er det ikke netop nu tiden er inde til at ”klappe hesten”, og erkende, at det er de enkle løsninger, der skaber de bedste resultater, og ikke der hvor butikken og kædens ledelse skal forholde sig til alverdens nye trends, der præsenteres på konferencer og seminarer flere gang i løbet af et år.

Set i lyset af en udvikling, hvor den kunstige intelligens er ved at tage magten fra mennesker, er der god grund til at udvise en sund skepsis, og rette fokus mod det altafgørende spørgsmål: ”Hvordan gør vi vore kunder glade i dag?”

Enkle og simple forretningsmodeller virker

Kompleksitet skal for alt i verden undgås. Det er de enkle løsninger, der giver de bedste resultater.

Discountkæden Normal er baseret på meget enkle og simple principper, og fremstår i dag som en af de største succeser i dansk detailhandel.

Supermarkedskæderne ABC og Løvbjerg drives efter velkendte købmandsprincipper - let for kunderne at forstå fordelene - og begge kæder har stor succes.

Grundideen bag enhver discountkæde er enkelhed og disciplin.

I Coop-systemet finder vi 14 store Kvickly varehuse, der alle er lokal forankret, og hvor ledelsen udviser et dygtigt selvstændigt købmandskab. Disse Kvickly varehuse har succes såvel på salg som på indtjening, og måden det sker på er ved hjælp af enkle og letforståelige tilbud til kunderne.

For Rema er det ifølge kædeledelsen købmændene i butikkerne, der er er årsag til såvel fremgang i salg som en høj loyalitetsgrad.

Den største detailhandelssucces i Danmark - Jysk - er om nogen baseret på et købmandskab båret frem af enkle og simple løsninger.

For nogle år siden skrev jeg en klumme med titlen: Slip købmændene fri. Jeg mener fortsat, at vi på alle områder kan dokumentere, at de butikker, hvor man arbejder med de enkle løsninger, klarer sig bedre end hvor kæderne har opbygge bureaukratiske systemer, der fastholder en fjernstyring af butikkerne.

Forbrugerne er ikke komplicerede

Ross Perot - amerikansk IT-miliardær - der i 1992 kørte sin egen valgkampagne for at blive præsident i USA, var en meget jordnær erhvervsmand med enkle og simple værdier.

Under et besøg på Harvard University i USA, hvor han skulle holde foredrag for yngre erhvervsledere, gav han dem følgende budskab: ” Det I kalder trends og prognoser. Det er hvad jeg kalder ” at kigge ud af vinduet””.

Måske ville en oversættelse til danske butikker lyde som følger: ”Det, de erfaringsløse teoretikere kalder forbrugertrends, det er det du ser dine kunder udleve hver dag i butikken”.

Forbrugerne blev skræmte for at komme i butikkerne under Corona, men de er vendt tilbage.

Forbrugerne ved alt om klimaforandringer og CO2, men vælger produkter med den laveste pris.

Forbrugerne kigger efter tilbudsvarer for at spare penge. Det har de for øvrigt altid gjort.

Forbrugerne bruger fortsat butikken som huskeseddel, og lader butikkens vareudstillinger inspirere til hvad de kommer i bæreposen.

Forbrugerne er slet ikke så komplicerede, som man gerne vil gøre dem til, og de butikker, der ender med de bedste resultater, er de butikker, hvor kunderne oplever at besøget i butikken skaber glæde og en positiv holdning.

Virksomheder, der forsøger at tilpasse sig de budskaber, der fortæller i hvilken retning verden og forbruget vil bevæge sig, ender i de fleste tilfælde helt galt. Ingen ved nemlig hvad morgendagen bringer.

Derfor er planlægningshorisonten for de rigtige købmænd heller ikke længere end hvad konkurrenterne tillader - i nogle tilfælde taler vi om timer.

”Alt er meget simpelt i en krig, men det simple er det sværeste”. Et tankevækkende citat fra en af historiens største militære analytiker Karl von Clausewitz.

De dygtige købmænd lever i nuét og lader beslutningerne styre af den sunde fornuft.

Opdateret 21. apr 2023