Kommentar: Online under ordnede forhold

Debat og Kommentar 11. aug 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Coop
  • Kommentar, Lasse Bolander, formand for Coop 

Skrevet af: Redaktionen

Amazon skuffede, da de i forrige uge offentlig gjorde regnskabet for 2.  kvartal i år.  En omsætning på 113 mia. dollar (godt 700 mia. kr.) levede ikke op til aktieanalytikernes forventninger på trods af, at det var en fremgang på  27 pct. i forhold til samme periode i 2020.  

Uanset, hvordan man ser på Amazons stifter Jeff Bezos, må man nødvendigvis anerkende,  at han har revolutioneret verdens detailhandel.

Tallene herhjemme er unægtelig noget mindre, men online-bølgen vokser sig lige nu større og større – og har de seneste 18 måneder også omfattet dagligvarehandelen for alvor.

Med mere end en fordobling af salget af dagligvarer online, er det blevet tydeligt for de fleste, at man i vores branche nu er nødt til at være til stede online.

Coop har været det i ca. 20 år, først med nonfood på Nettorvet.dk og med dagligvarer siden 2010, hvor vi købte Torvet.dk. De første ti år med dagligvarer var relativt små, og det er ingen hemmelighed, at det har været en langsigtet investering. Det er det stadig, selv om omsætningen siden er 20-doblet til et større trecifret millionbeløb. Og det vil det også være de kommende år, hvor vi forventer, at vores omsætning på Coop.dk MAD vil blive flerdoblet.

Vi vil investere i større terminaler, flere el-biler, mange hundrede nye medarbejdere og fortsat forbedret distribution til hele Danmark.

Vores mål er, at vi vil have samme andel af onlinemarkedet, som vi har i de fysiske butikker, altså ca. en tredjedel. Men det er ikke en markedsandel, vi vil have for enhver pris. Lige nu kommer flere udenlandske aktører, senest Gorillas, og online-verden sætter den danske model under pres.

Vi mener, det selvfølgelig skal være en omsætning, som skabes under samme ordnede forhold som i de fysiske butikker. Det er baggrunden for, at vi umiddelbart før sommerferien underskrev den første chauffør-overenskomst i online-verden med 3F.

Overenskomsten sikrer klare rammer for aflønning af chaufførerne, pension, betaling for overarbejde og andre almindelige rettigheder på det danske arbejdsmarked.  

Nogle vil måske mene, at vi har indgået aftalen for at undgå at komme i samme situation som en af vores dygtige online-konkurrenter har været i de seneste fem måneder. Selv om vi selvfølgelig har set, hvad de har været igennem, så er aftalen først og fremmest kommet i stand efter, at vi har besluttet at ansætte chauffører direkte, fordi vores salg er steget så meget, at vi bedre er i stand til at forudse efterspørgslen. Med vores egne chauffører kan vi sikre kunderne den bedste, ensartede oplevelse.  

Og det er netop det, vi bør konkurrere på i onlineverden - som vi gør det i butikkerne: Hvem kan give kunderne de bedste varer og bedste udvalg til de bedste priser med den bedste service?

Kigger vi på Amazon, så er den forretningsmæssige succes gang på gang blevet overskygget af en omfattende kritik af løn- og arbejdsforhold for medarbejderne. Kritikken har dog ikke holdt den forretningsmæssige fremgang tilbage.

Men i den danske model er det muligt både at skabe forretningsmæssig fremgang og give medarbejderne ordnede forhold. Det skal vi holde fast i.