Kommentar: Faldgruber i fødevaresalg på nettet

Debat og Kommentar 18. aug 2023 -
This describes the image
Foto: Varefakta
  • IT-automatisering risikerer at skabe fejl, når man sælger fødevarer online. Webbutikker bør skærpe opmærksomheden på deres ansvar for mærkningen, skriver Heidi Søsted, adm. direktør i Varefakta. Indlægget er den eksterne skribents synspunkt. 

Skrevet af: Ekstern skribent

Kender I det?

Man sidder og kigger på en vare på nettet, og så er der bare et eller andet, der ser helt forkert ud. Nogle oplysninger, der bare ikke stemmer.

Der er faktisk en risiko for, at præsentationen af den enkelte fødevare på virksomhedens website ikke spiller med kravene i fødevarelovgivningen. Mulighederne er mange for at falde i, selv om det aldrig har været tiltænkt at overtræde nogen lovgivning.

IT-automatisering skaber fejl

Hos Varefakta har vi gennemgået en del webshops med salg af fødevarer som et led i forberedelserne til vores webinar om reglerne for onlinesalg af fødevarer. Webinaret finder sted 29. august, og det er et af Varefaktas gratis morgenarrangementer under den fælles overskrift Croissant Talks.

Gennemgangen af fødevare-webbutikkerne viste at mange gør det rigtigt godt. Vi stødte dog også på en hel del fejl og flere af disse, skyldes bl.a. at virksomhederne har forsøgt at automatisere forskellige dele af mærkningen med IT-løsninger.

For eksempel havde en webhandel bedt systemet om at fremhæve alle ord i ingredienslisten, som var relateret til allergenmærkning. Derfor blev ord som ”KOKOSNØD” og ”MUSKATNØD” fremhævet – selv om de ikke er allergene ingredienser.

Vi fandt også en webshop, der havde fået hjemmesiden til at fjerne makronæringsstoffer, hvis de ikke var til stede i produktet. Derfor blev kategorien ”fedt og fedtsyrer” fejlagtigt fjernet fra produkter som juice, hvor det i stedet bare skulle være angivet som ”0 g”.

Billeder på afveje

Flere hjemmesider havde billeder af forskellige anprisninger - som fuldkornslogoet, glutenfri, laktosefri med flere. Men disse anprisninger var bare anbragt på hjemmesiden uden tilpasning til, hvilke produkter man klikkede ind på.

Det kunne altså ske, at fuldkornslogoet også var synligt, hvis man klikkede ind på produkter, som ikke levede op til kravene for at få logoet.

Som udgangspunkt er det okay at lægge et billede op af produktets deklaration - i stedet for at skrive det hele ind på hjemmesiden.

Vi fandt dog, at flere virksomheder havde lagt billeder op, hvor det blev svært for forbrugeren at læse informationen. Enten fordi billedet har været for småt og pixeleret, hvis man forstørrede det, eller på grund af genskær på et dårligt foto.

I Varefakta oplever vi også ind i mellem, at virksomheder lægger billeder op af produkter, hvor der er uoverensstemmelser mellem tekst og billede. Den fysiske vares recept er blevet opdateret, men recepten er ikke ajourført på hjemmesiden. Forbrugeren vil derfor i en købssituation modtage en vare, der ikke stemmer overens med den, de forventede at have købt i webshoppen.

Husk ansvaret for informationerne i din webshop

Det vil ikke være klogt at tage for let på, om de informationer om varerne, man lægger på hjemmesiden, svarer helt og fuldt til de informationer, der fremgår på produktet - eller stammer fra producenten.

Som hjemmesideindehaver er man nemlig selv som firma mærkningsansvarlig for, hvad man skriver på produktsiden. Men ikke bare der. Det gælder også på de øvrige faner på webbutikkens hjemmeside, de sociale medier med videre.

Er man i tvivl, om der er styr på alle de relevante detaljer i ens fødevare-onlinehandel, er en gennemgang af hjemmesiden blandt de services, som Varefakta tilbyder.

Opdateret 18. aug 2023