Veteraner fra Dagrofa starter ny købmandskæde

Dagrofa 14. jan 2016 -
This describes the image
Dygtige Købmænd nedlægger sig selv, før to planlagte kæder kom i gang.

Dygtige Købmænd er navnet på et nyt selskab, som arbejder på at etablere en alternativ og uafhængig kæde.

 

En helt ny og uafhængig købmandskæde kan se dagens lys næste år.

Får to tidligere direktører i Dagrofa-koncernen tilstrækkelig tilslutning til deres projekt, kan det nye alternativ for landets købmænd gå i luften så tidligt som januar 2017.

Kæden har ikke fået navn endnu, men selskabet bag kædeprojektet hedder Dygtige Købmænd, og det har den tidligere Spar-direktør Michael Østergård som adm. direktør og den tidligere Kiwi-direktør Bjarne Bak som bestyrelsesformand.

- Der er købmænd, der har kontaktet os for at spørge, om vi ikke kunne lave noget for dem, der måske ikke ønsker at være en del af de etablerede kæder. Så vi har stiftet Dygtige Købmænd for at undersøge, om det har gang på jord, siger Michael Østergård.

Ifølge Østergård er det især købmænd i Dagrofa-kæderne Spar og Meny, der har henvendt sig.

Timingen for det nye kædeprojekt falder sammen med, at købmændene tilknyttet Dagrofa snart er fri af en længere bindingsperiode, som kom til, da NorgesGruppen i 2013 gik ind som største ejer i Dagrofa.

Michael Østergård er selv netop sluppet fri af et års konkurrenceklausul efter mange års ansættelse i Dagrofa.

Kamp om grossistomsætning

Ideen bag Dygtige Købmænd er, at de tilsluttede købmænd skal være medejere, og to grydeklare koncepter ligger klar - ét for butikker med en omsætning over 20 mio. kr., og et for dem under 20 mio.

Michael Østergård vil ikke sige noget om, hvor mange butikker der skal tilslutte sig, før den nye kæde kan blive en realitet.

- Der er nogle købmænd, som sikkert vil med, og dem skal vi under alle omstændigheder lave noget for. Men én ting er antallet af købmænd, noget andet en kritisk masse i omsætning, så vi når en størrelse, hvor vi bliver attraktive for en grossist, siger han.

Eventuelle udbryder-butikkers omsætning vil derfor ikke nødvendigvis være helt tabt for Dagrofa-koncernen, som vil kunne byde sig til som grossist - på linje med konkurrenten Reitan Distribution.

- Det kan være Dagrofa, eller det kan være Reitan. Det er kun et spørgsmål om, hvem af dem der har viljen til det, mener Michael Østergård.

Opdateret 10. nov 2020