Unge skal spise mere fuldkorn
En ny kampagne fra Fuldkornspartnerskabet skal få unge til at spise mere fuldkorn.
Fuldkornspartnerskabets ungdomskampagne kører i hele november måned på skoler landet over og er også til at finde i flere supermarkedskæder.
For den gruppe af unge, der spiser mindst fuldkorn, er indtaget helt nede på 23 gram fuldkorn om dagen, hvilket er mindre end en tredjedel af den anbefalede mængde. Det viser tal fra DTU Fødevareinstituttet.
For at give mere inspiration til fuldkorn i hverdagen lancerer Fuldkornspartnerskabet en opskrift-app i begyndelsen af det nye år.
- Unge er prisfølsomme, fordi de skal dække udgifter til både bolig, uddannelse, mad og fornøjelser. Men det er faktisk billigt at spise sig mæt i fuldkorn. Så det er en myte, vi skal punktere, for at få unge til at spise mere fuldkorn, siger kampagneleder Rikke Iben Neess i en pressemeddelelse.
Fuldkornspartnerskabet er et offentligt-privat partnerskab, der arbejder for at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn. Bag Fuldkornspartnerskabet står bl.a. Fødevarestyrelsen og en række virksomheden inden for industrien og detailhandlen.
Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Foto: Colourbox