Ung købmand vender udviklingen i Thornings Spar

Dagrofa 11. feb 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Duften af nybagt brød
byder vel
kommen til Spar i den lille, midtjyske by Thorning. Duften kommer fra bake-off-ovnen, men i brødskabet er også kager og rundstykker fra den
lokale bager, der ligger skråt
over for Spar.
Men sådan har det ikke
altid været.
Bagerbrødet er bare ét af de tiltag, som købmand Mark Koldbro har foretaget, siden han kom til butikken som butikschef i oktober 2012.
Tiltag, der har givet pote.
- Dengang havde butik
ken kun bake-off, og mange kunder spurgte, hvorfor vi ikke også havde brød fra
bageren. Det havde butikken
tidligere, og jeg kunne ikke
se nogen grund til, at bage
ren og jeg skulle konkurrere med hinanden. Det handler jo om at holde liv i byen, fortæller Mark Koldbro, der for fire måneder siden fik en god aftale med bageren.
- Siden har brødsalget ligget mellem indeks 150 og
250.
Han var de første to år var ansat i butikken af Dagrofa. Den 29. november
sidste år overtog han butikken.
- Butikkens omsætning er steget med 11 procent fra oktober 2012 til oktober 2014, men det var også en skrantende butik, jeg kom til. Kunderne er kommet tilbage, og de køber hver især mere. Indtjeningen er fulgt med, siger købmanden, der
ikke vil sætte præcise tal på
hverken omsætning eller indtjening.
- Men jeg kan sige, at sidste uge lå på indeks 107,8, så den gode udvikling fortsætter, siger han.
Vil være servicearbejder
- Da jeg så butikken første gang, tænkte jeg, at her var plads til forbedring. Der var der store huller mellem varerne på hylderne, og de var
ikke placeret rigtigt sammen med komplementærvarer.
Butikken havde dårligt nok
kædens kampagnevarer - og
lokale tilbud var der ingen
af, siger købmanden, der indledte sit arbejde i butikken med at rydde grundigt
op på lageret.
- Det var uoverskueligt
og fyldt helt op med varer - nogle af dem var klar til skraldespanden, fordi de var for gamle, fortæller den unge købmand, der nu føler, at han har fået butikken til at spille, som han gerne vil
have - både hvad angår butikkens udseende og perso
nalesammensætningen.
- Vi har flyttet flere afdelinger rundt og har fået
ekstra hylder på reolerne i
hele butikken for at få flere forskellige varer ind i sortimentet, siger Mark Koldbro.
Han blev butikschef med
henblik på at overtage butikken.
- Jeg sagde med det samme til Dagrofa, at jeg ville køre butikken, som var det min egen. Ellers kunne jeg lige så godt være butikschef eller uddeler i en af de andre kæder. Det har jeg fået lov til, siger købmanden og peger på service som noget af det vigtigste.
- Alle mine medarbejderne skal vide, at kunden er det vigtigste i butikken. Han
eller hun skal komme ind i butikken med et smil - og gå herfra med et smil. Vores butik skal have områdets
bedste serviceniveau. Det
betyder for mig blandt andet, at vi skal have de varer,
som kunderne har brug for. Der er kun fem kilometer til Kjellerup, der har et stort udvalg af butikker, og det
skal være sådan, at borgerne
gider køre herover. De skal vide, at de kan få det, de skal bruge, siger Mark Koldbro,
der blandt andet har hentet
en fersk kalkun i Eurospar i Randers, hvor han er uddannet og har arbejdet, fordi en kunde ønskede det.
- Derudover skal de føle sig set. Jeg siger _x0094_hej_x0094_ og snakker til alle - også dem, der er lidt generte. Og selvfølgelig skal butikken altid se ordentlig ud, siger købmanden, der i dag aldrig har tomme hylder.
- Jeg gør også en del ud af, at skaffe gode tilbud hjem til mine kunder. Hos mig er alle sælgere velkomne. Jeg kan endda finde på at ringe til leverandørerne for at få et godt tilbud, som jeg kan tilbyde mine kunder, siger købmanden, der også gør brug af SuperGros' _x0094_klik og køb-tilbud_x0094_ på partivarer.
Henter kunder via Facebook
Han har flyttet fire mindre køle- og frysebokse frem
til indgangen. De er denne
mandag eftermiddag fyldt med blandt andet pølser, bacon, pizzaer, oksemørbrad, brød og andre varer, som supplerer kædens _x0094_Månedens Supertilbud_x0094_.
- Mit mål er, at kunderne
allerede skal have en del varer i kurven, når de er nået
20 meter ind i butikken, siger købmanden, der arbejder for, at butikken vækster med 5-10 procent om året.
- Har man ingen mål, har man ingen fremgang, siger Mark Koldbro, der fast vil tilbyde kunderne fire ekstra månedstilbud hver måned. Det gør han blandt andet via Facebook.
- Jeg benytter også den lokale avis - men mindre og mindre. Vi kan ligeså godt se i øjnene, at fremtidens markedsføring skal være digital. Jeg skriver to til tre opslag på vores Facebookside hver uge. Man skal finde en gylden middelvej, siger købmanden, der også har bannerreklamer ved hovedvej 13, tæt på butikken.
- Jeg har fået lov af en kunde at sætte dem op på en tom grund, som han ejer. Kunderne må også hænge
deres opslag op i butikken,
ligesom jeg gerne sælger nogle af deres hjemmelavede
varer - senest solgte vi nogle
kort med fotografier for en kunde, siger Mark Koldbro.
"Mit mål er, at kunderne allerede skal have en del varer i kurven, når de er nået 20 meter ind i butikken.
MARK KOLDBRO, KØBMAND"
"...inden jeg sagde ja til Dagrofa, spurgte jeg Julie, om hun var klar til at bakke mig 100 procent op. Det er nemlig nødvendigt, hvis man vil være købmand. "
MARK KOLDBRO, KØBMAND

Opdateret 10. nov 2020