Svensk Dagrofa-partner løfter overskuddet med 10 pct.

Dagrofa 4. feb 2021 -
1 min læsetid
This describes the image
Foto. Axfood
  • Axfood med kæderne Willys og Hemköp løfter sløret for endnu et stærkt resultat

Axfood-koncernen, der slås med Coop, om andenpladsen på det svenske marked, kommer ud af corona-året med betydelig vækst på både top- og bundlinje.

Omsætningen steg med 5,8 pct. til 53,7 mia. svenske kr., svarende til godt 39 mia. kr., mens driftsresultatet steg næsten 10 pct. til 2,5 mia. svenske kr. Det giver en overskudsgrad i Salling Group-klassen - eller lidt højere - på 4,7 pct. På bundlinjen var der 1,68 mia. svenske kr. tilbage, svarende til 1,23 mia. kr.

Axfood er mest kendt for lavpriskæden Willys og Hemköp-kæden.

Den svenske koncern er partner med danske Dagrofa og NorgesGruppen i indkøbsalliancen United Nordic, og lige som Dagrofa har Axfood et engagement i en hård ramt foodservice-sektor, der har lidt under coronakrisen. Alligevel gik det så meget i koncernens dagligvarebutikker, at det mere end udlignede det samlede resultat.

- Det er glædeligt at kunne afslutte året med et stærkt resultat for fjerde kvartal og forbedret lønsomhed, siger Axfoods koncernchef Klas Balkow.

Han noterer sig blandt andet en vækst i e-handlen med 157 pct. i 4. kvartal.

Opdateret 4. feb

DH Food Professional banner