Surfere skaber økorekord i Cold Hawaii
Det skabte overskrifter, da Nephew-forsanger Simon Kvamm med familie for fire år siden flyttede til vestjyske Klitmøller, alias Cold Hawaii.
Byen, der i forvejen var kendt som Nordens surfparadis, blev pludselig verdenskendt i Danmark som stedet at være, hvis man – om man så må sige – er noget ved musikken.
Rykindet af surfere, kunstnere og Østerbro-typer er en del af forklaringen på, at byens dagligvarebutik, Spar, sidder på den største salgsandel af økologi i hele kæden.
- Jeg var meget overrasket over at få at vide, at jeg har den største økoandel i Spar-kæden. Gennemsnittet i kæden er 3 pct., og jeg ligger ca. fem gange over det. Det skyldes i høj grad storbymennesker, der kommer hertil, siger købmand Mikael Konradsen.
[caption id="attachment_79226" align="alignnone" width="696"] Ved designet af den moderniserede Spar er der blandt andet blevet skelet til Meny. Den nye frugt- og grøntafdeling er trukket frem i butikken, og der er skruet op for økologien. Foto: Caroline Burchardt[/caption]
Skeler til Meny
Han har netop renoveret sin butik fra top til tå, og for knap to måneder siden slog han dørene op til, hvad kædedirektør Richo Boss har kaldt landets flotteste Spar-butik. Lige så svært det er at lukke munden, når man træder ind i den gennemrenoverede butik, lige så let er det at forstå, hvordan butikken kan sælge så meget økologi.
Frugt- og grøntafdelingen har fået fuld gas med både en indbydende indretning langt fremme i butikken og et bredt sortiment, såsom passionsfrugter, klementiner og nøddebaren, man ellers kender fra Meny, der skaber mersalg.
Desuden er de sædvanlige Ø-skilte på hyldeforkanterne suppleret af kæmpeskilte øverst på reolerne med øko- og fri-for-varer – som metaforiske ledestjerner for de kunder, der søger den type varer.
- Vi ser stor vækst i specialvarer inden for økologi, fri-for og vegansk. Flere kunder siger, at det store udvalg betyder, de er fri for at køre i Helsam. Der er otte reolmeter. Det er en del, men der er salg i det, lyder det fra Mikael Konradsen.
[caption id="attachment_79223" align="alignnone" width="696"] Trods en størrelse på omkring 1000 indbyggere kan Klitmøller præstere et yderst velassorteret udvalg af veganske og fri-for-varer. Foto: Caroline Burchardt[/caption]
Vækst på over 30 pct.
Ombygningen har kostet i omegnen af 10 mio. kr. For den pris er det blandt andet blevet til et CO2-anlæg (i sig selv en investering på 1,6 mio. kr., foruden udskiftning af al køl og frys), komprimator til de op mod 100 poser returemballager om ugen og næsten dobbelt så meget salgsareal.
Men det er en investering, der snildt kan tjene sig selv hjem. Væksten ligger i gennemsnit på over 30 pct., og et kerneområde som frugt og grønt har været helt oppe at røre ved indeks 200, har Mikael Konradsen tidligere udtalt til Dansk Handelsblad.
[caption id="attachment_79224" align="alignnone" width="696"] Spar i Klitmøller gør meget ud af at give hyldeplads til lokale producenter - blandt andet inspireret af Dagrofas strategi, Stærkere Sammen. Foto: Caroline Burchardt[/caption]
- Jeg udvidede senest i 2015 med 70 kvm til kasseområdet – nogle af de lokale var trætte af det om sommeren, fordi der blev så klemt. Jeg havde ellers snakket om en 2020-plan, fordi det lød så smart. Men det gik op for mig sidste sommer, at det ikke kunne vente så længe, siger han og tilføjer eftertænksomt, at der nok godt kan ”køres en tredjedel mere omsætning igennem, uden der opstår kaos”.
Umiddelbart er det svært at forestille sig kaos i butikken. Hvor kunderne før skulle suge maven ind eller kende hinanden godt, hvis de skulle passere hinanden i gangene, er der nu plads til barnevogne og kundevogne side om side uden frygt for havari.
Danmarks mest hypede landsby
Efter internationalt Spar-forbillede er butikken indrettet, så man først møder convenience- kølere og nemme måltidsløsninger. Niveauet efter er mere almindelige food-kategorier som brød, mejeri, frugt og grønt, og bagerst finder man nonfood-varerne.
Inspirationen til det kommer fra besøg i andre europæiske Spar-butikker, og det er en eksklusiv Spar, man møder i surferhovedstaden med 1012 indbyggere.
- Jeg gider ikke være ligesom alle de andre. Jeg vil være mig selv. Derfor har jeg også sådan noget som Mor Karens hjørne og Faster Musses Køkken i stedet for Spar Tid (Spar-kædens delikatesse- og convenience-koncept). Man ser ikke vores butik mange andre steder, siger Mikael Konradsen.
[caption id="attachment_79207" align="alignnone" width="696"] Mikael Konradsen har i stedet for Spar Tid-konceptet lavet spiseområde med udgangspunkt i Faster Musses Køkken, opkaldt efter hans faster. Foto: Caroline Burchardt[/caption]
Det unikke præg ser man f.eks. ved de elektroniske hyldeforkanter, de dyre reolløsninger til alkoholafdelingen og industrilamperne over kølediskene. Desuden er der som noget specielt indrettet bistroområde, så kunderne kan bestille mad og spise enten ved bordene inde i butikken eller længere nede ad vejen med fusserne dyppet i Vesterhavet.
Men det skal også være noget særligt, understreger Klitmøllers købmand.
- Overskriften for det særlige ved Klitmøller er den ånd, der er. Det er den mest hypede landsby i Danmark. Det ligger i dna’et, at vi behandler hinanden ordentligt. Der er også plads til de skæve typer. Der er en særlig energi herude, og det har jeg prøvet at videreføre til butikken. Det skal være smart og fedt at gå til købmanden.
Svært at rekruttere
Om det er hipster eller hippie eller begge dele er ikke så vigtigt. Men det er utrolig smart – og meget Klitmøller’sk – at bænken foran butikken er erstattet af et helt lounge-område i råt look med massive træbænke, blomsterkummer med sand og siv og et stativ til at parkere surfbrættet, mens man er inde at handle.
- Der er også sat højtaler op herude, så man kan høre musik. Det er den samme musik, der går igen, når man kommer ind i butikken. Det skal være gennemført, fortæller Mikael Konradsen.
Selv om resultatet er imponerende, har det syv måneder lange renoveringsarbejde trukket tænder ud. Butikken har holdt åben gennem hele processen, og Mikael Konradsen og hans hold af medarbejdere har løbet spidsrod for at kunne følge med.
[caption id="attachment_79221" align="alignnone" width="696"] Flaskeautomaten er rykket ud af butikken og har fået sit eget rum, hvor der også er opslagstavle og byttecentral med bøger. Foto: Caroline Burchardt[/caption]
Andre, der har moderniseret eller ombygget butik, kan nok nikke genkendende til det lettere frustrerede udsagn om, at lageret stadig roder flere uger efter åbningen af den nye butik.
Men trods en hypet lokation og en flagskibsbutik som trækplaster er det svært at skaffe medarbejdere, især uddannede, til at hjælpe med at trække læsset.
-Jeg søger en fuldtidsdelikatessemedarbejder, men det er ikke nemt. Ingen, som i ingen, flytter hertil, som vil dagligvarebranchen. Vi har mange fordele herude i Det Vilde Vesten, men det er svært at rekruttere, lyder det fra købmand Mikael Konradsen.