Specialiteter skal give wauv-effekt i ny københavner-Spar

Dagrofa 10. sep 2019 -
This describes the image
Spar Teglholmen specialiteter||||||Bager Spar Teglholmen|Spar Spis Sundt Lev Grønt Vær Fri|Teglholmen eksklusive specialiteter|Spar Teglholmen grøntafdeling|Spar Tegnlholmen specialiteter Foto: Helle-Karin Helstrand|Foto: Helle-Karin Helstrand|Foto: Helle-Karin Helstrand|Foto: Helle-Karin Helstrand|Foto: Helle-Karin Helstrand|Foto: Helle-Karin Helstrand|||||

Det var ord som "fed butik" og "fantastisk", der helt spontant kom fra kunderne, da de fyldte gangene og tømte hylderne i Dagrofas nye Spar-butik lørdag efter åbningen 22. august.

Butikken ligger på Teglholmen, et nyt, ikke helt billigt boligkvarter i Københavns Sydhavn, og henvender sig også til beboerne i et tilsvarende boligområde på Sluseholmen. Den er 698 kvm stor, og vinduer langs hele facaden lukker dagslyset ind.

Lige indenfor døren er et stort convenience-område med kaffe, kolde drikke, et bredt udvalg af bakeoff-brød og -kager, frokostretter og salater - og et par siddepladser med udsigt til gaden. Butikken adskiller sig på adskillige måder fra resten af kædens ca. 130 butikker og skal være testlaboratorium for Spar.

- Områdets beboere har taget rigtig godt imod os. Vi har solgt en halv gang mere, end vi forventede - og to og en halv gange det, vi solgte, da vi sidst åbnede en butik i København, siger salgs- og marketingdirektør Kim Scheuer Nielsen.

Han henviser til Spar på Carl Jacobsens Vej i Valby, der åbnede for knap to år siden.

[caption id="attachment_81351" align="alignnone" width="696"]Morten Jensen, sortiments- og konceptchef sammen med salgs- og marketingdirektør Kim Scheuer Nielsen. Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

Butikken er indtil videre ejet af Dagrofa, men salgsdirektøren vil ikke sætte et tal på koncernens forventning til årsomsætningen.

- Vi budgetterer med, at den omsætter som en gennemsnit- Spar, for det er meget svært at vide, hvordan det udvikler sig. Konkurrencen er hård, siger Kim Scheuer Nielsen og bliver suppleret af sortiments- og konceptchef Morten Jensen:

- Vi regner med, at butikken meget hurtigt kommer til at tjene penge. Områdets beboere kan alternativt vælge at handle i Netto, der ligger lige overfor Spar - eller i Irma, der ligger en halv km derfra. En tredje mulighed, hvor kunderne alene kan købe italienske specialiteter, er Supermarco, en lille km derfra.

Spansk svinekød og kinesisk kål

Morten Jensen og Kim S. Nielsen er bare to blandt mange fra Dagrofas hovedkontor, der har været forbi butikken for at kigge siden åbningen. De og andre kolleger fra kæden har også måttet give en hånd med for at holde hylderne fyldte.

- Vi har kigget rundt i Spar internationalt for at finde inspiration. Mens en Spar-butik har et grundsortiment på omkring 4000 varer, har vi her toppet med 1000-1500 andre varer, siger sortiments- og konceptchef Morten Jensen.

Det drejer sig blandt andet om forskellige typer kød som Duroc-svinekød fra Spanien, Hereford-oksekød og et bredere udvalg af økologiske grøntsager som glaskål og pak choi, som kæden forventer, der er kunder til i området.

En reol er fyldt med specialiteter fra Italien, Frankrig og Spanien - det samme er en ostekøler. Mejeriprodukter fra Øllingegaard har også fået plads i køleskabet. De er dog allerede på vej ud i resten af kædens butikker.

[caption id="attachment_81345" align="alignnone" width="696"] Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

Det er Morten Jensen, der har det overordnede ansvar for sortimentet. Men ændringer sker i samarbejde med købmand Ronnie Borregaard.

- Ronnie og jeg skal løbende tale sammen og evaluere, om et produkt sælger godt nok til at have en plads i butikken. Nogle varer vil blive skiftet ud med andre, men det bliver ikke med mainstreamvarer som pålægschokolade eller margarine. Vi skal teste nye ting, og de bedste skal rulles ud i hele kæden, hvis de passer lokalt - og hvis købmændene kan tjene penge på dem. Det forventer de selvstændige købmænd af os, siger han.

Morten Jensen understreger, at selv om butikken er ejet af Dagrofa, og selv om den er testbutik, er grundtanken den samme som i resten af landet: Spar er "en af de lokale".

- Det betyder, at det har været vigtigt for os at finde den helt rigtige købmand. Det har vi fundet i Ronnie, siger Morten Jensen.

Områdets specialbutik

Ronnie Borregaard er 32 år og har, inden han kom til Teglholmen, været købmand i Dagrofas Meny-butik i Randers. Tidligere var han ansat i Coop, hvor han blandt andet har været uddeler i Brugsen på Københavns Hovedbanegård og souschef i Super-Brugsen på Matthæusgade i København.

- Jeg oplever, at området er som en landsby med et godt sammenhold. Eksempelvis er der flere lokale Facebook-grupper, og de seneste uger, hvor jeg har lagt videoer og opdateringer om butikken på vores Facebook-side, har mange fulgt nysgerrigt med. Jeg har også fået forespørgsler på varer, og målet er så vidt muligt at opfylde kundernes ønsker - eller i hvert fald at give dem en forklaring, hvis vi ikke kan, siger Ronnie Borregaard.

[caption id="attachment_81350" align="alignnone" width="684"]Ronnie Borregaard er 32 år og har, inden han kom til Teglholmen, været købmand i Dagrofas Meny-butik i Randers. Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

Han forventer, at han skal arbejde i butikken på lige fod med sine ansatte. Sidde ved kassen og fylde varer op - og ikke mindst have kontakt med kunderne.

- Jeg vil skabe en relation til mine kunder og snakke med dem. Det er blandt andet på den måde, vi kan gøre en forskel, siger Ronnie Borregaard.

Han har været ansat i Spar siden begyndelsen af juni for at være med til at indrette butikken, sammensætte sortimentet og ansætte personale. Han har blandt andet hentet en flok fra sine tidligere arbejdspladser i København. Noget af det første, han gjorde, var at ændre indretningen af butikken.

- Én ting er, hvordan en butik ser ud på papiret, noget andet er, hvordan den er, når inventaret kommer ind. Selv om jeg har lagt meget oven i sortimentet, har jeg valgt at fjerne inventar. Gangene skal være så brede, at kunderne kan komme rundt med barnevogne og føle, der er plads, selv om vi fylder op, siger købmanden.

Han vidste fra sit tidligere arbejde i hovedstaden allerede en del om kunderne.

- Jeg har også fulgt konkurrenterne og kan blandt andet se, at der ikke er nogen specialbutikker i området. Så udover, at vi skal kunne tilbyde kunderne alt til både hverdag og weekend, skal vi også være områdets specialbutik, siger Ronnie Borregaard.

[caption id="attachment_81343" align="alignnone" width="696"] Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

50 slags gin

Han har brugt de seneste måneder til at finde ud af, hvilke specialvarer og små producenter som kunne være interessante at få ind i butikken.

- Det har ført til, at vi i dag kan præsentere kunderne for produkter fra 50 producenter, hvis varer de ikke ser hvor som helst. Nogle varer er kun i meget få specialbutikker, siger Ronnie Borregaard.

Butikken har blandt andet et display med håndlavet, økologisk chokolade fra Elmelund Chocolatier og hylder med krydderier fra Mill and Mortar.

Købmanden kan også fremvise en reol med 50 forskellige slags gin samt en tilsvarende mængde tonic og andre sodavand til at blande i spiritus. En hel reol med ca. 24 hyldemeter er fyldt med specialøl fra mange små bryggerier.

- Jeg kan se, at vi allerede er omtalt på Facebook-sider for ølinteresserede som et sted, det er værd at kigge forbi, siger en glad købmand, der flere gange under rundvisningen lige skal snakke med en kunde.

[caption id="attachment_81348" align="alignnone" width="696"] Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

Blandt specialiteterne er en reol med tang- og insektprodukter. Ikke mindst insekterne har fået en mor og hendes to små døtre til at stoppe op. De kigger længe, men der kommer dog hverken tang eller insekter med i indkøbsvognen.

- Jeg forventer ikke, at vi nødvendigvis har fire leverandører af tang og insekter på lang sigt. Det vigtigste for mig er, at kunderne får en god oplevelse og får lyst til at komme igen. Jeg er sikker på, at mange fortæller andre om, at de så insektprodukter i Spar. Mund til mund-metoden er den bedste at blive kendt på, siger Ronnie Borregaard.

Opdateret 10. nov 2020