Specialiteter kræver en fortælling
Iscenesættelsen af fødevaremarkederne i Meny er mere end de traditionelle tilbudsaviser og gule tilbudsskilte. De betjente afdelinger og specialiteterne kræver storytelling og iscenesættelse.
- Det er vores opgave at præsentere de betjente afdelinger og specialprodukter, så forbrugerne lægger mærke til vores butikkers formåen og service overfor kunderne. Vi skal fortælle om vores butiksproducerede produkter, som jo er omdrejningspunktet for vores fødevaremarkeder. Det er en investering, vi foretager, for det er ikke nødvendigvis en markedsføring, der er betalt af leverandørne, som man ellers typisk ser på tørvarerne, siger Menys koncept- og udviklingsdirektør Martin Brinch Jöhncke.
- Vi har rigtig meget at fortælle om vores produkter, fordi vi har så bredt og dybt et sortiment, og vi har vores fyrtårne, som er delikatessen, slagteren, fiskebutikken, ostebutikken og vinbutikken,
- Men vi skal selvfølgelig også samtidig præsentere vores supergode tilbud, kampagner og priser i den sædvanlige tilbudsavis. Det er en balance, som skal gå op i en højere enhed, forklarer Martin Brinch Jöhncke.
Fleksibel tilbudsavis
Menykæden har skåret ned på det gennemsnitlige antal sider i tilbudsavisen, men den er stadig en væsentlig del af kædens markedsføring.
- Vi er i en løbende proces i forhold til at gøre vores aviser effektive i forhold til markedet, og vi har derfor gjort vores tilbudsaviser mere fleksible i forhold til sæsonerne. Når det er påske, jul eller grillsæson, så vælger vi at gå op i sideantal, og når vi har de mere normale uger, så går vi ned i sideantal. På den måde kan vi bedre tilpasse aviserne til markedet og efterspørgslen. Avisen er stadig vigtig for os, og den er et effektivt medie i kontakten med vores kunder, siger Martin Brinch Jöhncke.
- Samtidig har vi også flere kanaler for vores markedsføring og kampagner. Vi har vores hjemmeside, Facebook og vores fordelsprogram, hvor vi kan pushe nogle af de her områder, og i takt med at teknologien ændrer sig og hele den digitale platform giver nye muligheder, så er det afgørende, at vi evner at udnytte det også. Der er også butikkernes egen lokale markedsføring, som understøtter lige præcis den enkelte butiks forcer, siger Martin Brinch Jöhncke
Flere parametre
Han oplever, at det stadig er vigtigt for kæden at have de rigtige priser på varerne i butikken.
- Prisen er stadig supervigtig, men det er blevet nemmere for os at tale udvalg og kvalitet ind som et parameter. Vi har fået større muligheder for at slå på nogle andre budskaber.
- Vi kan se, at forbrugerne efterspørger flere og bedre fødevarer, end de kan få i smal sortiments kæderne – altså discount. Forbrugerne vil gerne have et reelt valg, og de har forskellige behov i løbet af ugen, siger han.
- Forbrugerne har lyst til at prøve noget nyt og lade sig inspirere, de vil gerne have personlig betjening, og der er en øget efterspørgsel efter madløsninger i forskellige bearbejdningsgrader, siger Menys koncept- og udviklingsdirektør Martin Brinch Jöhncke.