Spar vokser mest i Østeuropa og Asien
Spar er et særligt fænomen på den internationale detailhandelsscene. Kædenavnet findes nu i ikke færre end 44 lande som en fællesnævner for overvejende små, lokale, uafhængige dagligvarevirksomheder med selvstændige købmænd i butikkerne.
I en del af de største Sparlande driver selskabet bag Spar-licensen dog også selv butikker i stor stil. Det gælder eksempelvis i Østrig, hvor Spars logo på alle måder fylder mest i landskabet med en markedsandel et godt stykke over 30 pct. og det største salg totalt.
Ud af en samlet omsætning på knap 36 mia. euro - 267 mia. kr. - i 13.112 butikker i nu 48 lande, tegner Spar i Østrig sig alene for 6,88 mia. euro, svarende til godt 51 mia. kr. Det er lidt mindre end danske Salling Groups 59 mia. kr.
Nummer to på listen er Sydafrika med næsten 5 mia. euro, mens Italien er treer.
Traditionelt har Spar med oprindelse i Holland helt tilbage i 1932 stået stærkest her i Vesteuropa, men på denne side af 2000 er der kommet mere fart på engagementerne i andre dele af verden.
Blandt de 10 største Sparlande er nu også Rusland som nummer fem og Kina som nummer syv. Begge er kommet ind i Spar-familien i 00'erne.
Med 22 mia. euro tegner Vesteuropa sig dog stadig for hovedparten af salget.
Fortsat vækst
Spar Internationals adm. direktør Tobias Wasmuht kan notere sig en samlet vækst på 5,4 pct. sidste år med tilgang af fire nye lande og godt 300 nye butikker.
- Vores stærke netværk af Spar-partnere og forsyningskæder på tværs af fire verdensdele giver vores brand en konkurrencefordel i et mere og mere globaliseret marked, mens vores multiformat-strategi giver os mulighed for at svare på skiftende behov hos kunderne, siger han i en officiel kommentar.
De fire internationale formater er hypermarkederne i Interspar, supermarkeder i Eurospar, Spar, som vi kender herhjemme, og convenience-formatet Spar Express.
Østeuropa med Rusland i spidsen har leveret den højeste vækst med knap 16 pct., mens Afrika og Mellemøsten nåede godt 8 pct.
Tobias Wasmuht fremhæver den i gangværende strategiperiode som gode vækstår for Spar International:
- Vores fortsatte årlige vækst på 5,2 pct. over de seneste tre år skaber en stærk platform at bygge videre på i fremtiden og indikerer, at vores "Better together"-strategi, der blev lanceret i 2016, fortsætter med at levere for organisationen, vores partnere og kunder.
Hvis "better together" skulle lyde bekendt for danskere i dagligvarehandelen, kunne en passende oversættelse være "stærkere sammen" - og det er netop den overskrift, som den danske Spar-partner Dagrofa har valgt til sin nye strategi.
Danmark har tidligere været med i Spars top 10, men nedlæggelsen af Eurospar-kæden i 2015 kostede placeringer. En del Eurospar-butikker kom til at indgå i Meny, lige som butikkerne i Min Købmand tidligere havde Spar-navne.
I 2018 var Danmark nummer 16 blandt Spar-landene