Spar bliver markedsleder i Østrig
Gang på gang har Spar i Østrig sat sig tungt på førstepladsen, når Spar International har lavet en liste over de lande, hvor den uafhængige kædes butikker sælger mest. Sådan kommer det også til at se ud, når Spar International om formentlig kort tid offentliggør detaljerne i sidste års resultater på tværs af landegrænserne.
Men på det østrigske hjemmemarked har Spar duelleret med tyskejede Rewe om at være nummer et - og hidtil har Rewe holdt skansen som størst.
Det gælder imidlertid ikke længere. Ifølge en pressemeddelelse fra Spar International har Spar fra januar i år overtaget markedslederpositionen i Østrig med en andel, der toppede i corona-måneden april med 35,6 pct.
For årets fire første måneder lyder andelen ifølge Nielsen på 34,0 pct. Dermed fortsætter mange års fremgang for Spar Austria Group, der skiller sig ud fra de fleste landes Spar-organisationer, hvor kædens kendte logo overvejende sidder på nærbutikker og mindre supermarkeder.
Østrigerne råder også over større butiksformater som hypermarkederne i Interspar og de lidt større supermarkeder i Eurospar.
Omsætter 117 mia.
Efter en omsætningsvækst på hele 23 pct. i april, har Spar Østrig-topchef, dr. Gerhard Drexel, svært ved at få armene ned, når han skal forklare fremgangen.
- På den ene side er der årtiers samarbejde med vores østrigske, regionale og lokale leverandør-partnere i industri, handel og landbruget. På den anden side er vores stærke engagement til stabile priser og attraktive tilbud til alle vores kunder i Østrig - dag efter dag og uge efter uge - en vigtig faktor, siger han.
- Men en særlig vigtig del af succesen er de hårdt arbejdende og kompetente Spar-købmænd, og kollegerne på alle niveauer i virksomheden. Det er blevet særligt tydeligt i de seneste uger, siger Drexel.
Ifølge kæden selv er det tiende år i træk, hvor den vinder markedsandele. I alt var der ved årsskiftet 1560 butikker i kæderne Spar Express, Spar, Eurospar og Interspar i Østrig.
Den østrigske indehaver af Spar-licensen, er under navnet ASPIAG også aktiv med butikker i nabolandene Italien, Ungarn, Slovenien og Kroatien.
Den samlede omsætning udgjorde i 2019 15,7 mia. euro, svarende til 117 mia. kr.