Q8 satser på convenience

Dagrofa 22. nov 2019 -
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Henrik Denman

Q8, med 107 bemandede servicestationer og 140 F-24 tankanlæg, vil i de kommende år gennemleve store forandringer.

Salget af traditionelt brændstof, som man kender det i dag, vil går over til moderne energiformer. Tilsvarende vil butikkerne opleve en markant udvikling fra et mere kioskpræget sortiment i retning mod nemme madløsninger og et bredere sortiment inden for food.

For at få ført den nye strategi for Q8’s servicestationer ud i livet har selskabet indgået en ny samarbejdsaftale med Dagrofa. Hidtil har Q8 brugt Reitan Distribution som leverandør.

Q8 vil med sin nye strategi for butikkerne på servicestationerne især satse på convenience. Om baggrunden for skiftet til Dagrofa siger Tommy Møller Jensen, manager for Q8’s kategoriafdeling:

– Da vi fik Dagrofas udspil, syntes vi, at især deres bud på convenience var interessant. Dagrofa er selv i gang med en transformation på hele conveniencemarkedet, og vi blev for alvor opmærksom på deres stærke position inden for foodservice, som er et mekka for bl.a. restauranter og kantiner, som de leverer varer til. Vi har ikke tidligere været helt opmærksomme på, hvad det kunne give os af muligheder.

Q8’s strategi

Q8 mente, at Dagrofas udspil på foodområdet passer særdeles godt ind i selskabets nye strategi.

– Vores strategi er at satse endnu mere på convenience og ikke mindst food i fremtiden i forhold til det mere traditionelle kiosksortiment.

Tommy Møller Jensen forklarer, at Q8 i fremtiden skal være et moderne energiselskab. Selskabet satser på at bidrage med bæredygtig energi, og i fremtiden vil selskabets omsætning i langt højere grad komme fra moderne former for brændstof, som de færreste kender til i dag.

– Den udvikling kommer til at afspejle sig i den øvrige forretning. Vi er nødt til at forholde os meget tydeligt til det i vores strategi inde i shoppen. Når man skal det, er vi nødt til at spørge, hvad det er, vi skal blive gode til? Q8 Danmark vil gerne være gode til convenience, ikke mindst ved at arbejde endnu mere med food. Og så vil bæredygtige initiativer også få en stor rolle indenfor food og convenience. Det er her vi kan se, at fremtiden ligger, siger Tommy Møller Jensen.

Ny testbutik

Selv om partnerskabet med Dagrofa og især dets selskab Dagrofa Foodservice kun er i en indledningsfase, er Q8 allerede nået langt med den strategi, der ligger bag det nye samarbejde. Det har foreløbig udmøntet sig i en nyindrettet servicestation på Hummeltoftevej i Virum nord for København.

– Her forsøger vi at gøre vores koncept tydeligt. Vi er gået lidt væk fra den traditionelle butik med slik og lignende, og i stedet vil vi løfte butikken op, så det mest tydelige bliver disklinjen med food. Vores foodtilbud er lagt ud fra et koncept om, at det skal være hurtigt og nemt. Vi ved, at for vores forbrugere i den moderne verden skal det være nemt, og det skal være hurtigt at komme ind. Man skal nemt kunne foretage sine valg, og så skal det ikke mindst være frisk og lækkert.

Q8 arbejder derfor med et foodkoncept, hvor nøgleordene er hurtigt, nemt, frisk og lækkert.

– Kunderne skal i butikken nemt kunne afkode, hvor disken er, og man skal tydeligt kunne se, at vi ikke har masseproduceret maden, men har eksponeret det sådan, at det er tydeligt at se, at det er frisk. Det betyder ikke, at vi går væk fra den franske hotdog. Den vil vi også have i fremtiden, men det er vigtigt, at vi får et bredere og større sortiment af alternative ting til den franske hotdog.

Dagrofa

Ifølge Tommy Møller Jensen skal Q8 udvikle koncepter i samarbejde med Dagrofa, og de skal se på partnerskaber. I dag har Dagrofa Foodservice en stor kundebase, og her er måske kunder, der på længere sigt mangler steder, hvor de kan distribuere deres varer. Q8 kunne være et af de steder.

Selv om samarbejdsaftalen mellem Q8 og Dagrofa først gælder fra den 1. marts, afholder Q8 allerede i december indledende workshops sammen med Dagrofa Foodservice.

– Vi har nogle planer, og vi har formuleret vores strategi. Den lægger vi selv, og retningen har vi selv sat. Her ser vi Dagrofa som en samarbejdspartner, så vi kan udleve strategien. Det arbejde begynder vi med allerede i december med indledende workshops, siger Tommy Møller Jensen.

Opdateret 10. nov 2020