PRIS, PRIS, PRIS, PRIS
Hvis en semantisk forsker satte sig for at analysere sprogbrugen i dansk dagligvarehandel og lave en hitliste over de mest anvendte ord, er jeg ret sikker på, at ordet "pris" ville få en særdeles høj placering på listen.
Placeringen på hitlisten vil måske i perioder være udfordret af aktuelle og moderigtige udtryk – men set over en længere periode må "pris" være en af vinderne.
Nu håber jeg, at de dygtige forskere i Danmark vælger at bruge deres tid på andet end dette projekt – i modsat fald vil det minde lidt om Knagsted i Livsens Ondskab, der frem for at læse bøgerne, talte kommaer i samtlige store værker i verdenslitteraturen.
Pris spiller en stor rolle i dagligvarehandlen – og den helt naturlige og banale forklaring er, at pris er en afgørende parameter for vores kunder. Om det skyldes, at danskerne er et særligt sparsommeligt folkefærd, eller om det skyldes, at vi alle sammen igennem mange år har vænnet kunderne til, at det netop er pris, at de skal vælge os til eller fra på, er en anden interessant diskussion.
Som kædedirektør arbejder jeg med pris hver eneste dag. Prissætningen på de vigtigste varer i vores tilbudsavis er altid forbi mit bord, prisstrategi/prismandater er en del af mit ansvar og det er også ofte pris, som jeg skal kommentere på i pressen. Så pris er også højt på min personlige hitliste over ting, som jeg indgående beskæftiger mig med.
Alligevel har ordet "pris" spillet en helt særlig rolle de seneste uger for mig – i flere betydninger af ordet! Den seneste tid har jeg nærmest turneret fra den ene prisoverrækkelse til den anden.
Først til Landbrug & Fødevarers årlige uddeling af priser til de bedste supermarkeder – hvor Meny havde den store fornøjelse, at tage priserne i alle tre kategorier. Grøntchef Martin Coulhard Hansen fra Meny Domus Vista vandt Frugt og grønt-prisen, delikatesseleder Mette Pedersen fra Meny Skalborg vandt mejeriprisen og slagtermester Jacob Nielsen fra Meny Mågebakken i Odense vandt slagterprisen.
Ugen efter kunne jeg drage til Børsbygningen i København og overvære, at butikschef Sander Dick-Nielsen fra Meny Værløse modtog årets Danish Retail Award.
Kan man betale regninger med disse priser, kan man aflæse dem i omsætningsindekset dagen efter, eller kan man opskrive værdien af virksomheden?
Nej, det kan man ikke. Men man kan noget, der er meget vigtigt – man kan anerkende, udtrykke sin respekt for og motivere til, at dagligvarehandel i sidste ende handler om noget, der ikke på den korte bane kan gøres op i kroner og ører, nemlig i et kolossalt engagement hos vores medarbejdere, en passion for at gøre en forskel og en "sense of purpose" i en dagligvarehandel, der normalt måler sig selv uge for uge. På den måde har prisvinderne ikke bare fået en ny pyntegenstand til reolen – de har skabt grobund for, at dagligvarehandlen også i fremtiden vil være et sted, hvor talent findes, hvor talent søger til og hvor talent folder sig ud.
I samme periode blev vi beriget med en række prisundersøgelser i pressen. Jeg har den største respekt for pressens rolle som vagthund – også i forhold til dagligvarehandlen – og skal derfor ikke på nogen måde hverken forklejne metode eller resultat. Blot konstatere, at ligesom meningsmålinger, budgetter, estimater og prognoser, er det ikke en 100 pct. videnskabelig konstatering af de reelle prisniveauer. Hvis dette skulle være tilfældet, så ville det nok kræve, at vi fik nogle af de førnævnte forskere på banen.
Den sidste betydning af ordet "pris", jeg vil fremhæve i denne omgang, er at "sætte pris". Jeg har i den forgangne uge haft fornøjelsen af, at komme rundt og besøge en del butikker og købmænd i hele landet. Det forsøger jeg at gøre med jævne mellemrum – og hverdagens centrifuge forhindrer desværre, at det sker i det omfang, som det burde. Hver gang bliver jeg bekræftet i at være i den helt rigtige branche.
I en branche, hvor der butik for butik, og by for by, kæmper for at være den bedste til at skabe gode resultater, at give kunderne gode oplevelser og for at være en god købmand eller en god butiksmedarbejder. Dem mødte jeg mange af i denne uge, dem møder jeg mange af hver dag - og jeg sætter stor pris på, at få lov at dele deres glæder, sorger, bekymringer, sejre, planer og købmandskab.