PostNord i dialog med Nærbutikkerne om pakkebokse
Det gav genklang i Nærbutikkernes Landsforening (NBL), da PostNord i slutningen af marts meddelte, at man i år og næste år vil opstille omkring 10.000 pakkebokse.
Et møde mellem parterne tirsdag har ikke fjernet frygten for, at de mange nye udleveringssteder vil ramme nogle af NBL’s medlemmer på deres levebrød.
– Jeg kan godt se, det kan blive nemmere for forbrugerne, men vi kan også frygte, det bliver en konkurrence for butikkerne. Mange af vores butikker er glade for at få pakkeind- og udleveringer. Hvis vi får færre pakker ind, giver det mindre indtjening og mindre trafik i butikken med mindre følgesalg. Men det er jo en konkurrencesituation; vi kan ikke forhindre det, sagde Torben Pedersen, formand for NBL, til Dansk Handelsblad sidste måned.
Det fik PostNord til at række ud til NBL for at drøfte muligheden for et samarbejde.
- Jeg forstår godt frygten. Det svarer vel til, at der åbner en Rema 1000 længere nede ad gaden. Det er klart, det nye og ukendte kan bekymre, siger Lars Simonsen, chef for transformation i PostNord.
Han fremhæver, at Post- Nord også er i gang med at udvide antallet af såkaldte collect- shops med 500 butikker.
- Mange af vores kunder foretrækker stadig at møde et menneske, når de henter pakker. Vi har allerede lavet aftale med de første 230. Det betyder, at vi får et meget tættere netværk af pakkeshops overalt i landet for dem, der ønsker et bemandet servicested, siger han.
Uændret konkurrencesituation
Tirsdag mødtes repræsentanter fra PostNord og NBL så for at snakke om fremtiden. Men for Torben Pedersen er frygten for de mulige konsekvenser ikke blevet mindre.
- For PostNord er det alletiders ide, men det er stadig samme konkurrencesituation, vi andre er i. Jeg er ikke betrygget efter mødet. Tager de (pakkeboksene, red.) kunderne ud af vores butikker, mister vi indtjening og får ikke kunden i butikken, siger han og tilføjer, at man fra NBL’s side vil forsøge at arbejde videre med muligheden for, at nogle af NBL’s butikker kan komme i spil som collect-shops for PostNord.
Blandt de frie købmænd er der meget delte meninger om opstillingen af 10.000 nye pakkebokse.
- Vi har medlemmer, der på linje med Torben Pedersen er bekymrede, fordi de nyder godt af den kundestrøm, som udlevering af pakker genererer; og vi har medlemmer, som har opfattelsen, at man honorerer for lidt for at håndtere pakker, og at det f.eks. i forbindelse med højtider, hvor der er mange kunder i butikken, medvirker til kødannelse, og man har svært ved at have plads til at håndtere det, siger John Wagner, adm. direktør i De Samvirkende Købmænd.
- Det er ikke en sag, vi i DSK har en sort-hvid holdning til. Vi synes, vores medlemmer fortjener meget bedre betaling, men vi har ikke nogen holdning til, om det er forfærdeligt eller ej. Det afhænger af den enkelte butiks konkurrencesituation, uddyber han.