Ølnørden og nybegynderen på besøg på Carlsberg
Ølnørden:
Brian Hansen er ansvarlig for specialøl i Meny i Køge
Egentlig er jeg ansvarlig for vores frugt- og grøntafdeling, men min store personlige interesse for øl gør, at jeg også tager mig af specialøl i butikken, siger Brian Hansen og tilføjer, at lokalafdelingen af Danske Ølentusiaster er meget aktiv i Køge.
- Det påvirker selvfølgelig vores salg af specialøl, der går rigtigt godt. Vi har to gange vundet ølpriser, der svarer til re-stauranternes Michelin-stjerner, uddelt af Danske Ølentusiaster. Det skete både i 2014 og sidste år, siger Brian Hansen, der nyder at være blandt ølfolk og på bryggeriet, selv om han har været her flere gange tidligere.
- Det er herligt, og selv om jeg ved rigtigt meget om øl, regner jeg med at lære nyt her ved at lytte til nogle af dem, der ved mest om øl, siger Brian Hansen.
Butikken er ikke bygget om efter Carlsbergs model, og den kommer aldrig til helt at følge modellen.
- Vi er nødt til at både at tage hensyn til hr. og fru Jensen og til vores ølkendere, som vi nødigt vil give opfattelsen af, at vi ser ned på. Det vil der være en fare for, hvis vi bare opdeler afdelingen i lyse og mørke øl. Vi har 300 forskellige specialøl og samarbejder med både mikrobryggerier og importører. De øl vil vi gerne markedsføre i butikken, men vi skal helt sikkert også gøre noget for at få hr. og fru Jensen til at købe flere specialøl, siger han.
Nybegynderen:
Tina Vestergaard er sammen med købmanden ansvarlig for vinafdelingen i Meny i St. Heddinge
Tina Vestergaard var noget forbavset, da hendes chef, købmand Morten Pedersen, sagde, at hun skulle med på ølskole.
- Jeg er ved at lære om vin, og jeg brænder for at lære mere, men øl ved jeg slet ikke noget om, smiler hun.
Salget af specialøl ligger stabilt i butikken i St. Heddinge, og kun kampagner får det til at stige.
- Specialøl er meget mere avanceret, end jeg var klar over. Det er lidt svært at huske det hele, men det er interessant at lære, hvilken øl der passer til forskellige typer af mad – og at vide lidt mere om, hvordan man kan udstille specialøl for at sælge mere. Jeg er mest til det helt konkrete, siger Tina Vestergaard, der er 23 år.
Gode tips til placering af specialøl:
I ølafdelingen:
- del specialøl op efter, om de er lyse (pilsner/lager, hvede/frugt, lys ale) eller mørke (mørk ale, stout/porter)
- giv produktinformation og informer om, hvilke typer øl der passer til forskellige typer mad
På endegavle i ølafdelingen:
- kun 20 pct. af de kunder, der køber specialøl, har taget beslutningen hjemmefra. Endegavlen bruges som navigation, så her skal de stærkeste brand stå
På endegavle andre steder end i ølafdelingen:
- det skaber værdi at huske kunden på at købe specialøl, da kunderne lægger mere i kurven, når de køber specialøl
Øltorve:
- kan som endegavlene huske kunden på, at hun skal købe specialøl
- sammen med mainstreamøl på kampagne kan specialøl blive et ekstrakøb for kunden, da de to øltyper bruges i forskellige sammenhænge
Ved slagterafdelingen:
- Aftensmaden er langt den hyppigste forbrugersituation, hvor der drikkes specialøl. Men tre ud af fire kunder kommer ikke automatisk forbi afdelingen med øl og vand. Derfor virker det at udstille specialøl sammen med kødet. Her kan man også fortælle, at lyse øl passer godt sammen med lyst kød og fisk – og mørke sammen med mørkt kød
- sameksponering giver mersalg i begge kategorier
(Kilde: Carlsberg)