Ø-købmand: Vi skal have både specialiteter og det helt nødvendige

Dagrofa 26. jun 2019 -
This describes the image
|||||||| |||||Vege-trenden følger med københavnerne over på øen, og det skal afspejle sig i sortimentet.||Foto: Helle-Karin Helstrand Sammen med ombygningen blev terrassen indrettet, så kunderne kan sidde der og får en kop kaffe.|

Stigsnæsværket bliver langsomt mindre bag os, mens konturerne af en gammel mølle, en rød kirke, en havn med fiskekuttere og lystbåde og meget andet bliver tiltagende synlige på den flade ø ude i horisonten.

Turen med færgen fra Stigsnæs til Agersø tager kun et kvarter, og det er måske en af årsagerne til, at den knap syv kvadratkilometer store ø er populær blandt både turister og fastboende. 170 faste beboere er der på øen, der også lægger jord til 110 sommerhuse.

Og så er der købmanden.

Godt en halv kilometers penge fra havnen, lige midt i byen på et sted, der ifølge skiltet hedder Centertorvet, ligger Agersø Købmandshandel.

- Det var helt tilfældigt, at det var på Agersø, jeg landede. Lone, min hustru, havde været her på lejr; selv kendte jeg ikke øen, da butikken blev slået op. Men jeg ville gerne være selvstændig, siger 50-årige Peter Olsen.

Som nabo har han lejrskolen, hvor gæster som oftest er skolebørn fra Sjælland. De lægger efter sigende deres mobiler fra sig nogle timer efter ankomsten for i stedet at opleve og nyde livet på landet.

- De begynder endda at snakke med hinanden og med mig, selv om de nok aldrig før har oplevet en købmand, der taler med dem, griner Peter Olsen og henviser til de mange discountbutikker i storbyerne.

Markant udvidelse

Butiksbygningen er ejet af et anpartsselskab, som både fastboende og sommerhusejere har anparter i. Driften står Peter Olsen for. Han har været købmand på øen siden 1. april 2013.

Og det går godt. Faktisk går det så godt, at købmanden med hjælp fra blandt andet landdistriktspuljen netop har fået flere kvadratmeter at gøre godt med.

- I vinter udvidede vi butikken fra 68 til 98 kvm, hvilket er en forøgelse af salgsarealet på 40 pct.; samtidig udvidede vi sortimentet med 70 pct. Det ville være at skyde mig selv i foden, hvis vi ikke havde udvidet, siger købmanden - uden at kunne sætte det præcise tal på, hvor mange varenumre der nu er på butikkens hylder.

[caption id="attachment_79919" align="aligncenter" width="696"] Foto: Helle-Karin Helstrand
Sammen med ombygningen blev terrassen indrettet, så kunderne kan sidde der og får en kop kaffe.[/caption]

- Aprilsalget slog alt, vi før har oplevet, siger købmanden.

I 2018 lå omsætningen på ca. 4 mio. kr. inklusive moms, og det er nok til, at både han selv og hustruen kan få løn. Og så er der endda et stabilt, årligt overskud på 370.000 kr.

- Jeg trækker kun det i løn, jeg har brug for. Til gengæld satser jeg på, at overskuddet på længere sigt kan give mig lidt til pensionen. Jeg kunne ikke have fået bedre vilkår som selvstændig end her, siger Peter Olsen.

[caption id="attachment_79917" align="aligncenter" width="684"] Vege-trenden følger med københavnerne over på øen, og det skal afspejle sig i sortimentet.[/caption]

Forventning til 2019-omsætningen er 200.000 kr. oveni, og i 2020 plus en halv mio. kr.

- Når kunderne har lært den ”nye” butik at kende, kan omsætningen ende på mindst 5 mio. kr., siger købmanden.

Ingen tomme hylder

Butikken er med i LetKøb-kæden, hvor købmanden får de gode indkøbspriser. Tilbud gør han ikke meget i.

- Jo, når jeg har noget, jeg skal have solgt hurtigt, så sender jeg en sms ud til 130 kunder. Men jeg gør meget ud af kun at bestille de varer, jeg ved, jeg får solgt. Når en vare har én dag tilbage, bliver den sat ned til halv pris, siger købmanden.

Han ved godt, at varer sælger varer. Derfor tager han brødhylderne ned fra væggen, efterhånden som brødet bliver solgt.

- På den måde ser hylderne aldrig tomme ud, siger han.

Varerne kommer over med færgen i butikkens køle- og frosttrailer et par gange om ugen.

- Jeg har skåret ned på leveringerne uden for sæsonen. Det sparer jeg 30.000 kr. om året på - bare i start og stopgebyrer til leverandørerne, siger købmanden.

Maler sommerhuse

Dansk Handelsblads reporter er bænket i galleriet bag butikken med en basse og en kop kaffe. Det er dog ikke megen tid til snak, kunderne levner købmanden.

Det er midt på 2. pinsedag, og mange af sommerhusenes beboere er på vej hjem til København. Men ikke alle, og så er der lige de faste, der skal have købt ind til aftensmaden.

- De unge beboere arbejder på fastlandet, hvor de også køber en del ind. Men mange er efterhånden over 65 år, og de køber alt her. Sommerhusejerne kan vælge mellem at købe ind på fastlandet, inden de tager færgen, eller at klare indkøbene, når de kommer herover. Har vi alt, vælger de det sidste. Men så skal vi også hele tiden have noget nyt og spændende, siger Peter Olsen.

Han er uddannet kommis og har i en periode arbejdet som ejendomsmægler. Han har også været selvstændig isenkræmmer. Sammen med hustruen har han et hus i Odsherred, hvor han dog kun er et par gange om året. Ellers bor han ovenpå butikken. Lone er på øen fra tirsdag til søndag og er ansat på 30 timer i butikken – udenfor sæsonen. I sæsonen bliver det til mange flere timer. Det er hende, der står bag malerierne i galleriet.

- Hun maler også postkort. Sommerhusejerne kan eksempelvis komme med et foto af deres hus, og så maler Lone det på et postkort. Det er populært, fortæller Peter Olsen.

Vin efter pris

75 pct. af hans salg ligger uden for hovedsæsonen, for sommerhusejerne dukker også op, selv om vejret ikke indbyder til solbadning.

- Men en af mine vigtige opgaver om vinteren, når der trods alt er mindre travlt, er at tage på virksomhedsbesøg for at finde nye specialiteter, fortæller købmanden.

Et af hans seneste fund finder man på bagvæggen i den nye del af butikken, hvor der nu er 20 hyldemeter med vin. Dog er der i dag adskillige huller mellem flaskerne.

- Vi har solgt godt af vinen i pinsen, og sommerhusgæsterne giver gerne 400 kr. for en flaske. En af vores kunder fandt en flaske fra en vingård, han havde besøgt. Han fortalte, at den vingård kun producerer tre slags vin, og den ene af dem havde vi altså. Det er sjovt at få sådanne historier med, siger Peter Olsen.

Vinen kommer fra Lorentsens Vinforsyning i Ebeltoft, og på hylderne er flaskerne fordelt efter pris: De dyreste til 400 kr. øverst, og kartonerne med tre liter nederst.

- Det har altid irriteret mig, når jeg selv har købt vin, at flaskerne stod efter, i hvilket land de er produceret. Når jeg køber vin, går jeg i højere grad efter en bestemt prisklasse - afhængig af anledningen - og så er det rart at blive inspireret af vin fra et andet land, end jeg havde regnet med at købe vin fra. Her sælger jeg eksempelvis en del vine fra Spanien, siger han.

Flødebollerne smelter

Andre eksempler på specialiteter er kaffe, te og konfekture fra Kama Kafferisteri i Grenå, øl fra Holbæk Bryghus, Ulvedal Ost og et mindre udvalg af veganerprodukter fra Deli Drengene.

- Og så har vi fået et lille udvalg af øl og vand fra Hancock. Mine børn var vant til at drikke sportscola, da deres morfar havde sommerhus ved Skive. Det er solgt nu, så derfor var vi nødt til at få dem hjem. Jeg er selv helt vild med specielle produkter. Hvis jeg kun havde de helt almindelige varer, ville kunderne have kun have fokus på prisen, siger købmanden.

Et produkt har han dog måttet opgive denne sommer: Kjærstrups flødeboller fra Bornholm. De kommer først igen til efteråret.

- De smelter i sommervarmen, og de helt specielle flødeboller med softice kræver en softicemaskine. Den er for dyr, så nu får vi i stedet slushice, siger købmanden.

Opdateret 10. nov 2020