Nyskabelse, nemhed og nærhed skal ikke bare overstås
Dette viser en ny stor undersøgelse
lavet af Retail Institute Scan
dinavia.
Det er meget tydeligt, at dagligvarer adskiller sig markant i forhold i shopping i andre kategorier, hvor forbrugerne føler, at de får nyskabelse, oplevelser og viden, som gør, at de gerne til bruge tid i forretningerne.
Forbrugerne er vanedyr, når det gælder madlavning.
Langt de fleste stadigt ikke
har besluttet, hvad der skal stå på middagsbordet blot et par timer efter indkøbene.
De fleste har et rotationssy
stem med samme 10 retter, der laves på skift uden den store variation til trods for, at der faktisk er et latent
ønske hos de fleste om at
spise mere varieret og prøve
nye retter. Men den travle
dagligdag, som mange fami
lier oplever, gør, at de fleste
ender med at købe de samme varer, som de plejer.
På trods af, at de fleste
ikke nyder oplevelsen ved at handle dagligvarer i dagligdagen, så bliver butikkerne
flittigt besøgt. Hele 43%
angiver, at de handler 3-4 gange om ugen, hvilket er tankevækkende set i lyset af at det ses som en pligt, der skal overstås. Dog viser undersøgelsen også at indkøb til weekend eller gæster bringer andre følelser frem hos forbrugerne, nemlig glæde og lyst.
Nemhed-løsningen findes i Holland
Vinder af dette års Retail Innovation pris 2014 i Ebeltoft Group - Retail Institute
Scandinavias internationale netværk - hedder Bilder & De Clercq. Det er et enestående koncept, der hjælper den travle forbruger med at handle og spise varieret - hurtigt og nemt. Konceptet er enkelt. I butikken, som
der pt findes 2 af i Amsterdam, findes 7 "Stationer/
borde", der hver indeholder
ALT, man skal bruge til at
lave en middagsret. Som forbruger kan man nemt og hurtigt vælge mellem 7 retter, der alle er vist på store plakater ved hver sin station, derefter tage en opskrift og
her på ét bord finde ALT til
retten i afmålte mængder.
Skal der bruges 3 stilke persille, så er det denne mængde, der er målt af; skal man bruge 10 gram smør, så er dette målt af. For enden
af bordet findes en lille kø
ledisk, hvor kød og mejeri
varer findes, således at alt er
samlet samme sted. Ud over konceptet er nemt og hurtigt køber forbrugeren kun de mængder ind, som der er behov for i retten og derved undgår madspild.
Nærhed
Der har det seneste år været kamp om at tage positionen som værende lokal blandt supermarkederne i Danmark. Det, at noget er lokalt, har forbrugerne yderst positive associationer med. Det giver god samvittighed, at man støtter lokalt. Lokale varer forbindes ofte med højere friskhed og en større transparens, hvilket tiltaler forbrugerne.
Spørgsmålet er bare hvad er lokalt? Skal en varer være produceret inden for en radius af 10 km? 50 km? 100km? fra butikken for at være lokal? , eller er det nok den bare er produceret i Danmark? Begrebet lokal bruges i dansk dagligvarehandel i praksis med en vis elastik.
Whole Foods i USA har
igen sat nye standarder for hvad god inspirerende dagligvarehandel er. I deres butik i Brooklyn, New York har
man ansat Ellie Truesdell,
hvis ansvar udelukkende er
at finde lokale producenter i
Brooklyn, der leverer varer til supermarkedet. Derved er brødet, der sælges i butikken bagt rundt om hjørnet, pastaen kommer fra butikken få blokke væk og den lokale knivskærer er en del af den levende butik. Ydermere har de på toppen af butikken bygget et 2.500 m2 drivhus, hvor friske grønsager dyrkes og sælges i butikken. Dette er i sandheden en butik der med god samvittighed kan sige, de er lokale.