Ny købmandsdirektør tror på vækst

Dagrofa 8. nov 2016 -
This describes the image
Spars kædedirektør Niels Karstensen Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Til trods for at dagligvaremarkedet lige nu er helt fladt, forventer den nye kædedirektør for Spar, Min Købmand og LetKøb, Niels Karstensen, at købmændene vil opleve vækst.

- Hverken Spar, Min Købmand eller LetKøb vil opleve tilbagegang, selv om konkurrencen er hård, for borgerne i de små byer vil deres lokale butikker. Vi får hele tiden henvendelser fra borgergrupper, der er klar til at bygge en ny butik til den lokale købmand. Købmændene skal arbejde for væksten, men de har med Dagrofa en meget vækstorienteret koncern bag sig, siger Niels Karstensen, der tiltrådte som kædedirektør for de tre kæder den 5. oktober.

Selv om Niels Karstensen kun har siddet få uger på sin post, ved han, hvad han snakker om. Han har blandt andet været direktør for Spars nærmeste konkurrent Dagli’Brugsen fra april 2011 til august 2013, inden han først blev kædedirektør for discountkæden Fakta og siden HR direktør i Coop.

- Jeg opfatter ikke Spar og Dagli’Brugsen som egentlige konkurrenter, og jeg ser det kun som en styrke, at jeg kender det segment, som de begge agerer i. Enten er kun én af kæderne repræsenteret i et lokalområde, eller også er der plads til to kæder, og så er konkurrence sundt, siger Niels Karstensen.

- Vi spiller på to forskellige hold, men missionen er den samme: At drive en god butik med udgangspunkt i behovet i det lokale samfund. Den købmand, der forstår at udvikle sin butik og udnytte de muligheder, der er i hans eller hendes lokalområde, vinder, siger han og sammenligner sig selv med en professionel fodboldspiller, der skifter hold.

- Tag for eksempel Michael Laudrup, der først spillede i Barcelona og senere kom til Real Madrid. Han var respekteret på begge hold, selv om han skiftede til det konkurrerende hold, siger han med et glimt i øjet.

Glad i låget

Niels Karstensen føler nu, at han er kommet tilbage til rødderne af dansk dagligvarehandel.

- Jeg har arbejdet 30 år i købmandsverdenen og har som en de få oplevet landets tre største dagligvareaktører. Jeg er lidt som en cirkushest, der får et kick af at komme ind i manegens savsmuld: Jeg bliver glad i låget, når jeg kommer ud i en butik og oplever det ægte købmandsliv, nerven i købmandens hverdag. Det gjorde jeg eksempelvis hos Spar-købmanden i Horne, hvor jeg efter en rundtur i butikken sad bænket om køkkenbordet sammen med familien, fortæller Niels Karstensen, der efter et par ugers ”kontorintroduktion” også har været på besøg i nogle af Købmandshusets butikker.

- Jeg har ikke været længe nok i Købmandshuset til at kunne komme med konkrete mål for kæderne, men jeg kan sige, at Min Købmand nok har været lidt forsømt, og lige nu kigger vi på, hvad vi kan gøre for dem. Spar er blevet en synlig kæde i lokalmiljøet nu. Det samme skal ske for Min Købmand, men koncept og mål skal udarbejdes i samarbejde med købmændene. Når jeg er på butiksturne, besøger jeg butikker i alle kæder og får inspiration, siger Niels Karstensen, der forventer at kunne præsentere nye tiltag for Min Købmand først i det nye år.

En charmerende størrelse

Han er dog helt klar i mælet, når det handler om kædens krav til købmændene i Spar og Min Købmand.

- Når vi er enige om, at kæden er en fri, villig kæde og ikke blot en indkøbssammenslutning, må det også være sådan, at det får konsekvenser, hvis man ikke lever op til de krav, som vi er blevet enige om. Men den enkelte situation må afgøre, hvilke konsekvenser det kan få for den købmand, der ikke lever op til kravene, siger Niels Karstensen.

Ganske anderledes er det med LetKøb-kæden, mener han.

- Den er en charmerende størrelse. De købmænd har markedsføring og indkøb sammen, og ellers drejer det sig for dem om at skabe en vej til at drive forretning under navnet LetKøb. Mange steder erstatter de den kiosk, bager eller servicestation, der er lukket, siger Niels Karstensen og tilføjer:

- Men tre uger i jobbet er ikke lang tid nok til at sige noget om, hvad vi eventuelt kan gøre for de købmænd.

Blå bog:
Niels Karstensen er 53 år
- uddannet som butiksmedhjælper i Fona i 86
- butiksbestyrer i Fona i 86
- forretningsfører (varehuschef) i Føtex i 91
- salgschef i Føtex i 99
- frontfigur i udvikling af Føtex Food-konceptet i 2007
- blev i 2008 ansat i Polaris, der overtog Tøjeksperten og gjorde den til en kapitalkæde
- salgsdirektør i Kvickly i 2009
- april 2011 blev han kædedirektør for Dagli’- og LokalBrugsen med i alt 376 butikker
- august 2013: kædedirektør i Fakta
- marts 2016: HR direktør i Coop
- oktober 2016: kædedirektør for Spar, Min Købmand og LetKøb

 

 

 

 

Opdateret 10. nov 2020