Nu omsætter Spar for 276 mia. i 48 lande
134 danske Spar-butikker leverede sidste år deres bidrag til, at den globale kæde for uafhængige dagligvare-detaillister igen kunne vokse med 4,4 pct. til en samlet omsætning på godt 37 mia. euro - 276 mia. kr. Det fremgår af en helt ny årsrapport fra paraply-organisationen Spar International.
De seneste fire år har Spar på globalt plan øget omsætningen med 6,5 mia. euro, bl.a. gennem åbningen af 1205 butikker til en samlet total på over 13.000 butikker i de i alt 48 lande, hvor man kan finde Spar-logoet.
Nogle gange skal man dog lede godt for at finde det. Omkring halvdelen af de mange Spar-lande har kun så få eller små butikker, at deres betydning er marginal - med en samlet omsætning på under en mia. kr.
Tobias Wasmuht, som er Spar Internationals topchef, erklærer sig godt tilfreds med resultaterne sidste år.
- I lyset af den skærpede internationale konkurrence har Spar-brandet igen leveret exceptionelle resultater. En fælles trend på tværs af mange af vores markeder var, at Spar udkonkurrerede lokale og globale nøglespillere, siger han.
Spar blev etableret i Holland helt tilbage i 1932, og de vesteuropæiske lande har længe spillet en dominerende rolle - med Spar i Østrig som allerstørst med et salg på 7,2 mia. euro i hjemlandet - tæt på 54 mia. kr.
Dertil kommer, at den østrigske Spar-licensindehaver også er aktiv i en række nabolande.
62 pct. af den samlede Spar-omsætning i 2019 lå i Vesteuropa.
Spar tæt på 4 mia.
Men meget langt herfra er Sydafrika det næststørste Spar-land, og i de senere år er ”nye” markeder som Rusland og Kina også rykket ind i Spars top 10 over de omsætningsmæssigt største lande.
Spar-navnet har været i Danmark helt siden 1954, og dermed er vi faktisk et af de ”ældste” Spar-lande. Men vi er ikke længere i top 10, som nordmændene er det.
Dagrofas største ejer NorgesGruppen står bag Spar-navnet i Norge, hvor kæden har en af de højeste markedsandele i noget land med 7,3 pct.
I 2019 landede Danmark på en 16. plads med en samlet omsætning i de 134 Spar-butikker herhjemme på 527 mio. euro, svarende til 3,9 mia. kr.
Butikkerne i den aktuelle udgave af det tilbageværende Spar-koncept er voksende - med et gennemsnitligt areal på 611 kvm. sidste år - og ifølge Spar Internationals årsrapport voksede kædens omsætning per kvadratmeter herhjemme med 6,7 pct. i 2019, mens den gennemsnitlige kurv steg med 1,4 pct.