NorgesGruppen øger salg og overskud
Danske Dagrofas største ejer, den norske markedsleder NorgesGruppen, noterer sig igen fremgang på de vigtigste nøgletal i sit regnskab for første halvdel af 2019.
Omsætningen i de seks måneder steg med 2,5 pct. til lige i underkanten af 44 mia. norske kr. - knap 33 mia. kr. Og EBIT-driftsresultatet voksede med 12 pct. til 1,82 mia. norske kr., svarende til 1,36 mia. kr.
Det giver en overskudsgrad på 4,2 pct. Til sammenligning nåede danske Salling Group 3,5 pct. i 2018.
En tilfreds koncernchef i NorgesGruppen, Runar Hollevik, hæfter sig især ved en vækst over markedets - og dermed vundne markedsandele.
- Et barsk marked, hvor alle vil ind, præges af lav vækst, og vi er derfor vældigt tilfredse med en vækst, som er en procent højere end markedsvæksten. Vi får en god effekt af de investeringer, som er gennemført for en mere effektiv drift, og lønsomheden styrkes, samtidig med, at vi giver kunderne billigere og bedre indkøbsoplevelser, lyder Holeviks officielle kommentar.
Ifølge koncernen kommer 70 pct. af den samlede vækst fra vækst i eksisterende butikker. Menys butikker har leveret den højeste "like for like"-vækstprocent med 3,2 pct.
Læs også Kiwi haler igen ind på Rema i Norge