Når fisk og nyheder begynder at lugte

Dagrofa 19. maj 2017 -
This describes the image
Ansvarshavende redaktør på Dansk Handelsblad Jesper Veber Knudsen Foto: Ulrik Samsøe Figen

Det er ganske vist ikke helt hemmeligt. Men vi vil så gerne have, at mange flere opdager det: Hver uge udgiver Dansk Handelsblad den trykte avis i en elektronisk udgave på nettet.

Den ligger klar hver torsdag efter middag. Den bliver bare ikke læst nær så meget som papiravisen, der har mange fordele. Den matcher for eksempel indgroede vaner hos os, som er for gamle til at være digitale indfødte. Man kan også lidt nemmere begynde bagfra - og lave sine egne noter i den.

Af forskellige årsager har papirudgaven også hos mange en lidt større troværdighed og højere status end den vægtløse onlineudgave. Og så er den bedre at pakke fisk ind i. Indrømmet, vittigheden er ikke særlig god, men der findes faktisk mindst én lighed mellem fisk og nyheder. Ingen af de to har gavn af at blive for gamle.

Og det bringer mig tilbage til e-avisen, for i næste uge er der en ekstra grund til at læse den, når den udkommer onsdag 24. maj, kort efter middag, en dag tidligere end normalt. De fleste af vores læsere ser nemlig ud til at komme til at vente længe på at modtage papirudgaven, der næppe når frem til mange før ugen efter.

På grund af hellig- og fridagen Kristi Himmelfartsdag, torsdag 25. maj, har vores distributør, PostNord, på forhånd opgivet at levere Dansk Handelsblad - og sikkert også mange andre lignende publikationer - i den uge.

Kriseramte PostNord tager forskud på de store sparerunder, der ligger forude, og sparer omdelingen væk fredagen efter helligdagen. Det er den dag, hvor de fleste af vores abonnenter plejer at modtage bladet. Efter mange forsøg på at redde avisuddelingen har vi måttet sande, at det blev for svært.

Og så bliver det ekstra godt, at vi har e-avisen. I næste uge kan den nemlig blive ekstra interessant, fordi vi forventer at have regnskabs-nyt fra landets tredjestørste daglig-varekoncern Dagrofa. Alt taler for, at det igen i år viser et dundrende trecifret million-underskud - lige som i de to foregående år. Alt andet lige ville det ikke have været nød-vendigt at lukke discountkæden Kiwi, hvis ikke det stod meget skidt til.

Og lukningen, der er blevet en af de mest skelsættende begivenheder i branchen i år, koster dyrt i sig selv. Med Dagrofas tal vil årets regnskabssæson næsten være nået til vejs ende, for så mangler kun den tyskejede discountkæde Aldi blandt de største aktører i markedet. Derefter bliver det muligt at gøre status over branchens 2016.

Mens e-avisen (endnu) ikke er så brugt, er der heldigvis flere og flere, der opdager, at vi løbende lægger friske nyheder ud på dhblad. dk. Det gør vi naturligvis også, så snart Dagrofas regnskabstal tikker ind hos os.

Dhblad.dk vil derfor være det første sted, hvor man som abonnent kan læse nyt om sidste års formentlig største underskud i dansk dagligvarehandel. Men underskuds-vinklen bliver ikke den eneste historie om det regnskab. Som brancheblad går vi lidt dybere end de fl este medier i bestræbelserne på at hente flere nuancer ud af de tørre tal.

Opdateret 10. nov 2020