"Mere lokalt bliver det ikke"

Dagrofa 28. okt 2020 -
This describes the image
|||| Foto: Henrik Frydkjær||||Fotos: Henrik Frydkjær

"Min", står der med meget store hvide bogstaver på en mørkegrøn bil. Et lille rødt felt med ordet købmand skrevet med hvidt, afslører, at bilen tilhører den lokale Min Købmand.

[caption id="attachment_92053" align="aligncenter" width="300"] Fotos: Henrik Frydkjær[/caption]

Den grønne farve er kædens nye, og det fremhævede "Min" skal være kædens nye logo, som står rundt omkring i butikken til genkendelse

- "Min" skal være med til at sætte købmanden og butikken i scene, et fjernkendetegn på samme måde som det grønne grantræ er det i Spar - og hunden er det for Netto. Kæden havde i forvejen den grønne farve, og den er nu mørkere, mere tydelig, varm og hyggelig. Den er valgt fordi alle andre kæder enten er blå, gule eller røde. Kun den nye Coop 365 er også blevet grøn, siger Morten Jensen, der er sortiments- og konceptchef i Min Købmand.

- Vi har gennem en længere periode oplevet en trend med at samle sig om det lokale, og i de små lokalmiljøer føler man virkelig, at det er "min" butik. Tilslutningen til det lokale er ikke blevet mindre med corona-pandemien. Ikke mindst hvis byen har prøvet at stå uden, så finder borgerne nemlig ud af, at butikken betyder mere end mælk og grøntsager, fortsætter han.

Har du glemt din pung?

Kædens nye payoff lyder af samme årsag: "Mere lokalt bliver det ikke".

- Det kan også bruges som "Mere Frederiksberg bliver det ikke" "Mere Agerbæk bliver det ikke". Vi kaster os ud i en relancering lige nu, hvor købmændene kan glæde sig over en tocifret vækst på året. Planen er ikke, at vi som kæde skal rykke ud med millioner for at bygge butikkerne om. Til gengæld har vi gjort det økonomisk tilgængeligt for de selvstændige købmænd, siger Morten Jensen.

Han vil ikke sætte beløb på de tre konceptpakker, som købmændene kan vælge imellem

- Den store, som er implementeret i den nye butik i Kettinge, indeholder alt fra facadeskilte, afdækning på vinduer til forskellige brandingelementer som billeder af varer, navigationsskilte og nyt inventar som en conveniencekøler i grønt. Men man kan indlede med en lille eller en mellemstor pakke, siger Morten Jensen.

Kædens nye koncept bliver samtidig markedsført på tv, hvor butikken gør det ud for universet.

- Historierne, vi fortæller, er ægte. De kommer fra butikkernes Facebook-sider, hvor kunderne har fortalt om oplevelser. En historie kunne være: Du har glemt din pung derhjemme, men det finder vi ud af, fortæller Morten Jensen.

Tapas, økologi og gode bøffer

Også varesortimentet er blevet endevendt. Som udgangspunkt er butiksarealet i en Min Købmand mellem 150 og 600 kvm., og grundsortimentet, der skal kunne være i de mindste butikker, er på kun 1750 varer.

- Men købmanden kan trække på hele Dagrofas sortiment, og de største Min Købmand har op mod 4000 varer, siger han.

Det er blandt andet i frugt- og grøntafdelingen, der sker nyt.

- Vi vil være meget mere skarpe på sæsonens frugt og grønt. Vi skal være med på beatet i bærsæsonen, når det er ærterne, der er modne og når det er tid til citrusfrugter. Vi udvider også på økologi, for det vil de byboer, der flytter ud på landet have, siger Morten Jensen.

Han tilføjer, at det også skal være muligt at få den gode bøf til weekenden.

- Derfor har vi blandt andet udvidet vores oksekødssortiment, ligesom conveniencesortimentet er blevet større og bredere. Tapas er trend, derfor har Min Købmand også fået et nyt tapassortiment, siger Morten Jensen.

 

Min Købmand:

157 butikker - heraf har ca. 60 butikker borgerinvolvering i større eller mindre grad

Omsætter: fra knap 10 mio. kr. til op mod 30 mio. kr. inkl. moms

Salgsareal: mellem 150 og 600 kvm.

Min Købmand Kettinge:

Borgerne ejer lokalerne

Claus Pedersen og Charlotte Riel ejer og driver butikken

Åbent hver dag fra 8-19

Salgsareal: 300 kvm.

Ansatte: 1 på fuld tid udover de to købmænd plus fem timelønnede

Forventet omsætning inkl. moms: 12 mio. kr.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opdateret 10. nov 2020