Menys loyalitetskort er måske ulovligt

Dagrofa 5. dec 2016 -
This describes the image
| Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand|Foto: Tolddirektoratet

 

”Idet der kan være tale om en overtrædelse af en strafbelagt sag, skal vi gøre Dagrofa opmærksom på, at I ikke har pligt til at udtale jer…”

Sådan lyder det den 3. november i brev fra Forbrugerombudsmanden til Dagrofa.

Budskabet er en del af en mailudveksling om betalings- og loyalitetskort, som Dansk Handelsblad har fået aktindsigt i. Den ”strafbelagte sag”, som forbrugernes vagthund hentyder til, er Menys loyalitetsprogram, som kæden lancerede i oktober 2015.

Programmet er muligvis i strid med betalingstjenesteloven, og det kan give Dagrofa, der ejer Meny, en bøde, og ikke mindst et krav om, at hele programmet skal laves om. Sidstnævnte kan blive det dyreste - både i kroner og ører og i viden om kundeadfærd.

Kædens loyalitetskort er bygget ind i Dankortet, og hver gang et medlem af loyalitetsprogrammet bruger sit Dankort i en Meny-butik, indsamler og gemmer kæden oplysninger om, hvad kunden har købt. Den viden bruges til at sende medlemmet tilbud på varer, som hun tidligere har vist interesse for - direct marketing.

Det er der sådan set ikke noget ulovligt i.

I hvert fald ikke hvis kunden også kan vælge at bruge sit Dankort i butikken, uden at Meny registrerer oplysninger om, hvad hun køber. Loyalitetskortet - og indsamling af oplysninger - skal nemlig være teknisk adskilt fra betalingskortet.

Vil udsætte afgørelsen

Hvorvidt dette er tilfældet i Menys loyalitetsprogram, sætter Forbrugerombudsmanden altså spørgsmålstegn ved.

Dagrofa mener til gengæld ikke, at loven forbyder ”Meny i at basere direct marketing på købsdata, der er indsamlet via et Dankort, som kortindehaveren har tilmeldt Menys fordelsprogram, og hvor indsamlingen af købsdata foretages af Meny selv”.

Men Dagrofa ønsker for en sikkerheds skyld at udsætte sagens afgørelse, til loven er revideret. Det skal på grund af et EU-direktiv ske i løbet af det kommende år, og en revision kan ændre netop denne regel.

Det ønske siger Forbrugerombudsmanden dog nej til, og den 3. november fik Dagrofa en frist på tre uger til at svare på en række uddybende spørgsmål - hvis altså Dagrofa fortsat ønsker at udtale sig velvidende, at ”der kan være tale om en overtrædelse af en strafbelagt sag”.

Dagrofa har endnu ikke svaret Forbrugerombudsmanden og har nu fået udsat fristen til d. 8. december.

 

 

Opdateret 10. nov 2020