Meny vil have flere små butikker i butikken

Dagrofa 29. jun 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Meny-kæden har testet det tyske sushi-koncept Eat Happy i en række butikker. Foto: Meny
  • En håndfuld af kædens butikker har blandt andet testet et sushi-koncept, der nu skal ud i flere butikker

Blomster, kager og sushi.

Det er ikke nødvendigvis på de områder, at Meny-kædens købmænd har deres spidskompetencer, og derfor er det i nogle Meny-butikker eksterne leverandører, der sælger netop de produkter.

Eksempelvis har en række butikker siden 2019 testet en shop-in-shop-løsning fra den tyske sushi-leverandør Eat Happy, og nu skal konceptet i første omgang rulles ud i alt 12 butikker.

Det skriver Børsen.

- Vores position i markedet er jo at levere de bedste fødevarer i Danmark, og der er nogle områder, som f.eks. slagter, delikatesse, frugt og grønt, øl, vin og spiritus, som er vores spidskompetencer. Og så er der nogle områder, hvor vi tror, at det, vi gerne vil stå for, kan eksterne samarbejdspartnere gøre bedre, siger Menys kædedirektør Richo Boss til avisen.

Han tilføjer, at Eat Happy til næste år vil være i 30 Meny-butikker.

Kæden samarbejder også med Lagkagehuset og Gamst Blomster, der har blomsterafdelinger i flere af kædens butikker.

Og ifølge Richo Boss kan der sagtens komme flere eksterne partnere til – ikke mindst på convenienceområdet.

 

Flere butikker

Richo Boss overtog i januar kæden efter Kenneth Pedersen. Han sagde for nylig til Dagligvarehandlen, at kæden arbejder på nye placeringer.

- Alle kæder slås lige nu om de bedste placeringer, så vi er aldrig sikre, før vi har en underskrift. Men du må gerne skrive, at vi åbner mindst en håndfuld inden udgangen af 2023, sagde Richo Boss.

Meny består i dag af 114 butikker.

Lige før påske offentliggjorde Dagrofa sit regnskab for 2020, men resultatet for de enkelte kæder fremgår ikke. Richo Boss sætter heller ikke eksakte tal på kædens omsætning.

- Jeg vil fortælle, at vi har oplevet en tocifret vækst, og at vi kan se en markant positiv vækst på markedsandele i 2020. Stigningen er endda fortsat ind i 2021, hvor vi tager markedsandele fra discountsektoren, sagde Richo Boss for nylig til Dagligvarehandlen.

Han baserer sin udtalelse på de brancheinterne tal fra Nielsen.

 

Opdateret 29. jun 2021