Meny vil digitalisere sig til fremtidens dagligvarebutik
Med Amazon udråbt som manden med leen for både små webshops og fysiske butikker skal der tænkes ud af boksen, hvis man vil holde fast i kunderne og ikke overhales af teknologien.
Derfor kaster Dagrofa sig ud i forsøg med banebrydende teknologi i Meny på Borups Alle på Frederiksberg.
- Når Dagrofa har valgt at lægge butik og knowhow til dette projekt, handler det om at blive bedre til at udnytte de muligheder, som teknologi og data giver, siger Kenneth Holmen Pedersen, kædedirektør i Meny.
- Når vi taler digitalisering og ny teknologi, er vi meget optagede af, at det skal bidrage til at øge indkøbsoplevelsen i den fysiske butik. Så når vi eksperimenterer med den slags ting, er det, fordi kunden skal opleve, at det er endnu federe at handle nede i butikken, uddyber han.
Læs også: Supermarkeder står foran digitalt kvantespring
Forsøg i tre dele
Forsøgene er delt op i tre fokusområder, som blandt andet skal tilføre hårde data til det traditionelle, intuitive købmandsskab.
Ved hjælp af små hockeypucklignende sporingsenheder, kaldet beacons, på kundevogne og –kurve kan kundestrømmen gennem butikken måles, og spaces kan indrettes optimalt derefter.
Meny samarbejder med f.eks. PostNord, Lagkagehuset og Peter Beier, som har shopin- shops under samme tag som Meny.
Læs også: Digitale forsøg skal målrette ny uddannelse
Andet fokusområde er derfor at undersøge, hvor mange af kunderne der går fra forområdets butikker og videre ind i Meny.
Tredje element er intelligent belysning i loftet, som guider kunderne hen til vareområdet, hvis de f.eks. efterspørger glutenfri varer på en tablet, der er opstillet i butikken.
Det er samtidig det mest eksperimenterende forsøg. Forsøgene er et tiltag, som Digitaliseringssekretariatet – et samarbejde mellem Dansk Erhverv og HK Handel – har søsat. Den praktiske del af projektet står Teknologisk Institut, Alexandra Instituttet og Force Technology for.
Uforløst millionpotentiale
Forsøgene har været i gang i lidt over en måned, og de første resultater er tikket ind. Selv om Meny holder kortene tæt ind til kroppen, kan projektleder Peter Lemcke Frederiksen fra Teknologisk Institut godt løfte sløret for nogle af de tendenser, som forsøgene viser.
- Vi har haft fokus på, hvor mange der besøger postområdet i butikken, og hvor mange procent af kunderne, der besøger posten, som også går ind i Meny. Dagrofa har været interesserede i at finde ud af, om det giver noget omsætning at have en postbutik, eller om man sætter penge til ved at have den der, forklarer han.
Læs også: Teknologidirektør i Coop: Fremtidens dagligvarehandel er digital og personaliseret
- Der er mest trafik i postområdet i tidsrummet 16-18 tirsdag-torsdag. Det kan måske skyldes, at folk handler mere på nettet i weekenden, og at de varer bliver leveret i løbet af ugen. Samtidig kan vi se, at der er flest kunder, der besøger posten uden at gå ind i butikken, om søndagen, siger Peter Lemcke Frederiksen.
Han fremhæver, at der ligger et indtjeningspotentiale på et betydeligt millionbeløb årligt, hvis man kan ændre konverteringsraten og få flere kunder til at handle ind, når de kommer for at hente pakker. Og det er en af grundene til, at de fysiske butikker med fordel kan tage teknologiske og digitale løsninger til sig.
- Den vigtige pointe her er at få medarbejderne i detailhandlen til at indse, at der er et potentiale i at arbejde datadrevet. Det er på et tidligt stadie, men der er ingen tvivl om, hvilken vej det går. Detailhandlen bliver nødt til at blive mere datadrevet for at kunne klare konkurrencen fra e-handlen, siger projektlederen.