Meny-købmand: Vi holder afstand til hinanden og til kunderne

Dagrofa 19. mar 2020 -
This describes the image
| Foto: Meny|

Tæt kontakt med kunderne er normalt et mantra for en god købmand, således også for Lars Nielsen, der ejer Meny i Solrød. Men når man skal tage hensyn til både kunder og medarbejdere ved at overholde myndighedernes anbefalinger - som blandt andet at holde afstand til hinanden for at undgå smitte - bliver hverdagen og prioriteringerne i butikken noget anderledes.

- Det er vigtigt for mig at beskytte mine medarbejdere, så faktisk forsøger vi at have så lidt nærkontakt med kunderne - og i øvrigt også hinanden - som muligt. Det rammer blandt andet den service, vi plejer at yde i slagter-delikatesseafdelingen. Den har vi gjort selvbetjent, siger Lars Nielsen.

Den selvbetjente afdeling er ikke kun for at undgå kontakten. Den giver samtidig de tre ud af otte fuldtidsmedarbejdere i afdelingen, der har mindre børn, mulighed for at arbejde forskudt, så de også kan passe børnene hjemme.

- Slagteren var eksempelvis inde i aftes for at skære og pakke kød, så kølediskene var fyldt op i morges, fortæller købmanden.

De unge tager en ekstra tørn

Når kunderne fylder deres kurve, er der også længere mellem de medarbejdere, de møder på deres tur rundt i butikken. Hylderne bliver nemlig fyldt op uden for åbningstiden - både af hensyn til fleksibiliteten og for at undgå kontakten.

- Vi har gjort vores kasser kontantløse, så lige nu kan kunderne kun benytte kontanter ved én kasse. På den måde slipper medarbejderne for at få kontanter i hænderne, og dankortterminalerne bliver sprittet af løbende, fortæller købmanden og tilføjer, at de ansatte bærer handsker, som også skiftes ofte.

Ved ind- og udgang, ved frugt og grønt og ved slagterafdelingen er der dispensere med håndsprit, og de gode råd fra Sundhedsstyrelsen samt opfordringen til ikke at hamstre hænger rundt omkring i butikken.

- I frokoststuen er der seks borde, og reglen er nu, at der kun må sidde én ved hvert bord. Så er der ingen, der kan smitte hinanden. Butikken har i alt 55 medarbejdere, hvoraf de 23 er månedslønnede.

- Én er på ferie, og så har jeg sendt fire hjem, fordi de på grund af alder eller andre faktorer, der gør dem mere modtagelige, ikke skal udsættes for risikoen for at blive smittet. Til gengæld er vores unge timelønnede virkelig trådt i karakter. Nogle af dem skal passe deres skole hjemmefra, og det har jeg stor respekt for, men de, der har tid, tager ekstra timer og sidder ved kassen, siger Lars Nielsen.

En af de hjemsendte er vinmand Ole Funch, der til gengæld rådgiver kunderne over telefonen. Hans nummer er ophængt i afdelingen.

Ro, orden og 32 kg gær

Lars Nielsen roser ikke kun sine medarbejdere - også kunderne har taget situationen med ro. Købmanden havde da også med en seddel på døren, inden kunderne dukkede op torsdag morgen, gjort det meget klart, at han ikke ville acceptere hamstring. ”Der er INGEN umiddelbare tegn på varemangel hos vores leverandører og vores lagre i baglandet er fyldt godt op, så lad os hjælpe hinanden, så der er varer nok til alle. Vi vil AFVISE kunder som hamstrer”, stod der på sedlen, som også blev sendt ud via Facebook.

- Efter at have set de sindssyge og skræmmende billeder fra butikkerne onsdag aften, da vi selv havde lukket, ville jeg informere mine kunder på forhånd. Men der har ikke været episoder, der er værd at nævne. De unge ved kassen er instrueret i selv at vurdere, om mængden ser rimelig ud til den enkelte kunde. Er den ikke det, tager vi en dialog, fortæller Lars Nielsen.

Selv om han ikke oplevede decideret hamstring, lå butikkens omsætning torsdag på indeks 250.

- Vi solgte 32 kg gær på den ene dag, siger købmanden. - Men jeg gætter på, at skabene er så fyldte i hjemmene nu, at omsætningen bliver det mindre i begyndelsen af næste uge.

Læs også: Kvalitetschef i Coop: Kunderne er nødt til at hjælpe os

Opdateret 10. nov 2020