Meny-købmænd får digital hjælp mod madspild og datovarer
Der findes flere forbrugerapp, der bekæmper madspild. Nu lancerer Dagrofas flagskibskæde Meny en it-løsning ved navn Whywaste, der skal hjælpe købmanden med at bekæmpe madspild i butikken.
I ca. seks måneder har Meny testet it-løsningen i seks udvalgte Meny-butikker. I nogle kategorier er det lykkedes så godt som helt at bekæmpe madspild, mens man i andre kategorier har reduceret madspildet med helt op til 50 pct.
Og det er ikke kun godt for den selvstændige købmands økonomi, men også for klimaet at tage hånd om roden til madspildsproblemet.
- Kunden er fri for at finde varer, der har overskredet dato. Vi bruger også rigtig mange ressourcer i butikkerne på at tjekke varerne. Og både set fra et købmands- og et klimaperspektiv er det møgirriterende at slæbe varer ud i containeren.
- For os i Meny handler det ikke om, hvor meget mad vi kan give væk til sociale formål, men derimod gennem ændrede rutiner, understøttet af et it-værktøj at eliminere at der overhovedet genereres madspild, siger Menys kædedirektør Kenneth Holmen Pedersen.
Tager selv ansvar
Han mener, det er urealistisk helt at komme madspild til livs, men det nye it-system ville kunne dæmpe madspildet på kategorier som brød, pålæg og convenience mærkbart.
- En stor del af klimadebatten handler meget om, hvad kunden kan gøre anderledes. Med Whywaste og med klimakørekortet påtager vi os ansvaret, og det synes jeg er forfriskende, siger Kenneth Holmen Pedersen, der fortæller, at systemet også har potentiale i de øvrige Dagrofa-kæder Spar og Min Købmand.