Meny halter i omdømmeanalyse

Dagrofa 1. mar 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

Meny brander sig på at være et højprofileret fødevaremarked med fokus på madoplevelser, men kædens kvalitetsprofil er endnu ikke slået igennem hos de danske forbrugere.

I den årlige omdømmeanalyse udarbejdet af Deloitte og analysevirksomheden Caliber bliver 100 virksomheder rangeret efter en score på, i hvor høj grad respondenterne synes om og stoler på virksomheden.

Her klarer Rema 1000 og SuperBrugsen sig helt i top med placeringer som nummer tre og fire. Men også fire andre dagligvarekæder, heriblandt Netto og Lidl, klarer sig bedre i omdømmeanalysen end Meny.

Dagrofas flagskibskæde er at finde som nummer 36, hvilket rækker til en syvendeplads blandt analysens ti dagligvarekæder. Og det er ikke godt nok, erkender kædedirektør Kenneth Holmen Pedersen.

- Uanset hvilke målinger bør Meny altid ligge i toppen og ligge væsentligt højere placeret end nummer 36. Vi har en lang række målinger og indikationer på, at det går fremad. Udviklingen i vores markedsandel går stabilt frem måned for måned. Det er jo også en indikation på kundernes omdømme og loyalitet, så der er heldigvis andre målinger, der viser fremgang. Men når det er sagt, så skal vi forbedre os, og det gør vi også, siger Menys kædedirektør.

Læs også: Meny vil indhente økologi-gab

Øger kendskabsgrad

Kenneth Holmen Pedersen peger selv på Menys lave butikstæthed i forhold til mange af de øvrige dagligvarekæder som en væsentlig forklaring på Menys placering i omdømmeanalysen, lige efter Lidl og lige før Fakta.

- Med lige under 120 butikker er der endnu mange danskere, der ikke ved, hvad Meny er, og det har også indflydelse på sådan en måling. En kæde som Irma er jo slet ikke med i top 100. Jeg tror på, at når man er skarpt profileret, som Meny er, er det også et koncept, som deler vandene mere end andre koncepter. Meny tiltaler heldigvis mange kunder, men der er også mange, der bevidst fravælger os, siger Kenneth Holmen Pedersen.

Han peger især på to ting, der skal forbedre Menys omdømme blandt forbrugerne.

- Vi skal markedsføre os mere massivt, og det er vi også i fuld gang med. Og så skal vi lukke flere af de huller på landkortet, hvor vi ikke har en Meny i dag. Vi har allerede åbnet to nye to butikker i 2019, og vi kommer i hvert fald op på fire nye butikker i år, så det udvikler sig stille og roligt i den rigtige retning. Når vi åbner en ny butik, skal vi bruge lidt flere kræfter på at forklare, hvem vi er, og hvad vi står for, fortæller Kenneth Holmen Pedersen.

Menys næste åbninger finder sted i Aarhus-forstaden Risskov, hvor kæden åbner en helt ny butik, samt i Højvangen i Skanderborg, hvor Dagrofa konverterer en Spar. Endnu er der ikke fastlagt datoer for de kommende butiksåbninger.

Læs også: Fire nye Meny’er på vej – den første i Aalborg

Opdateret 10. nov 2020