Meny-direktør har fokus på bundlinjen
50 nye butikker.
Så mange butikker har Dagrofas topchef Per Thau for nyligt meldt ud, at koncernen vil åbne i løbet af fem til 10 år. Langt de fleste vil ifølge kædedirektør for Meny Kenneth Pedersen være Meny-butikker, og i første omgang vil Dagrofa være ejer af dem.
- Jeg har ingen forventninger om, at Dagrofa skal ende som kapitalkæde, for købmandens medejerskab både på det følelsesmæssige plan og det økonomiske er vigtig for driften. Men det er Dagrofa, der lige nu har mulighed for at investere, og jeg kan sagtens forestille mig, at Dagrofa vil eje eller være medejer af flere butikker i fremtiden - i hvert fald i første omgang, siger Kenneth Pedersen.
Han vil ikke sætte tal på den kommende investering.
- Der er i øjeblikket en tendens til, at man smider om sig med udsagn om milliarder. De fleste ved, at investeringsmidlerne er knappe i branchen i øjeblikket, men selvfølgelig er der tale om trecifrede millionbeløb, siger kædedirektøren.
I 2017 åbner to tidligere Kiwi-butikker som Meny. Den ene ligger i Randers. Den anden i Ballerup. Dertil kommer en helt ny butik i Hjerting ved Esbjerg.
- Næste år har vi foreløbig et par nye butikker i pipelinen. Derudover kommer SuperBrugsen i Fensmark, siger kædedirektøren.
Baglandet har værktøjet
Kenneth Pedersen ser et stort uudnyttet potentiale i kæden. Både i forhold til antal af butikker og til salget i den enkelte.
- Vi har været rigtigt dygtige til at få Meny ud over rampen, nu skal vi også sikre, at både vi og alle købmænd tjener penge. Eksempelvis er der potentiale i at sælge mere per kvadratmeter.
Kædedirektøren ser dog en stor udfordring foran sig og resten af baglandet. - Lige nu er der en vis spredning i butiksoplevelsen i kædens butikker. De kommende år skal vi sikre en konsekvent gennemførelse af grundelementerne i Meny-konceptet, så kunderne får den samme oplevelse af, hvad Meny vil - uanset om de handler i en 3000 kvm. stor Meny i hovedstaden - eller i 1000 kvm. stor butik i provinsen, siger kædedirektøren.
Han understreger flere gange i løbet af interviewet, at han ikke kritiserer den enkelte købmand.
- Det er vores opgave i baglandet at sikre, at butikkerne har de rette værktøjer til at gennemføre konceptet. Der er en stor kompleksitet i dele af Menys koncept. Eksempelvis kan de betjente afdelinger og en afdeling med fersk fisk være svære at styre for mindre butikker. Men måden at løse den udfordring på er ikke at kappe snoren til nogen købmand, siger Kenneth Pedersen.
Skalerbare koncepter
Han lover Meny-købmændene, at nye tiltag i fremtiden vil være til at styre for alle.
- Købmændene skal ikke opleve, at de bare får smidt tyve nye koncepter i hovedet på én gang. Hver gang vi vil lancere noget nyt - og det skal vi ikke holde op med - skal det først vendes 360 grader, siger kædedirektøren.
- Vi skal tænke store, flotte tanker i baglandet, men vi må ikke glemme at lytte til købmændene, der helt sikkert har mere visdom end de fleste detailhandelseksperter. Kun på den måde sikrer vi, at ethvert koncept eller delkoncept er lønsomt, nemt at implementere, nemt at drive og en god oplevelse for kunderne. Det er let nok bare at sikre den ene ting, siger Kenneth Pedersen.
Han vil ikke lige nu løfte sløret for de mange nye tiltag. Dog afslører han, at der er et nyt convenience-koncept på vej.
- Kunderne vil få mulighed for at sætte deres tilberedte grøntsager og protein som kød eller fisk sammen efter ønske. Sådan et koncept kan eksempelvis godt være skalerbart efter, hvad den enkelte butik har ressourcer til. Eksempelvis kan disken måske nogle gange være betjent, mens kunden skal betjene sig selv på andre tidspunkter. Derudover skal vi sikre, at vi leverer koncepterne, så medarbejderne har tid til at rådgive og vejlede kunderne, siger Kenneth Pedersen.
Kenneth Pedersen, 49 år:
Bor i Rye mellem Holbæk og Roskilde, er gift med Jette og har
to piger: Frederikke på 21 og Caroline på 18
Uddannelse: HA i økonomi fra Slagelse Handelshøjskole
Maj 2017 - : kædedirektør Meny
2016-april 2017: detaildirektør i Coop
2014-2016: kædedirektør i SuperBrugsen
2006-2014: adm. dir. Republica
2004-2006: kontaktdirektør Republica
2001-2004: marketingdirektør Kvickly
1997-2001: salgs- og marketingdirektør Kvickly
1995-1997: salgsdirektør SuperBrugsen
1993-1995: sortimentschef SuperBrugsen
1992-1993: ansvarlig for spacemanagement SuperBrugsen