Meny åbner sin første conveniencebutik i foråret
Når træerne igen får lysegrønne blade, åbner Meny-kæden sin første conveniencebutik.
Den bliver knap halvt så stor som en gennemsnitlig Meny-butik, og fokus er rettet mod mad og måltidsløsninger.
- Vi har et meget stærkt brand i storbyen, men der er rift om de beliggenheder, der er store nok til en normal Meny. Det nye koncept bliver en komprimeret udgave med det bedste fra Meny, siger kædedirektør Kenneth Holmen Pedersen.
Om det bliver i første eller andet kvartal, den nye butik åbner, ved han endnu ikke, men placeringen er klar.
- Den har adresse i København og et salgsareal på 5-600 kvm, siger kædedirektøren.
Han tilføjer, at den anden city-conveniencebutik også er i støbeskeen. Den placering er endnu ikke helt på plads, men den kommer formentlig også til at ligge i hovedstaden - alternativt Aarhus.
Kenneth Holmen Pedersen luftede allerede inden sommerferien i Dansk Handelsblad, at Meny-kæden overvejede at åbne conveniencebutikker.
Dengang var planerne dog mindre konkrete. Nu siger han, at den skal være Dagrofas bud på, hvordan en city-conveniencebutik kan se ud med et Meny-skilt på facaden.
- Butikkerne skal ligge i et område, hvor mange mennesker kommer forbi. Enten gående, på cykel, eller fordi de skal med toget. Vi har endnu ikke defineret sortimentet præcist, men der vil være betydeligt færre varer inden for både kolonial og mejeri. Fokus vil være på mad, måltidsløsninger og convenience, og jeg vil ikke udelukke, at der skal være et par stole og et bord, så kunderne kan sidde og spise, siger Kenneth Holmen Pedersen.
Uden produktionslokaler
Han vil ikke nævne en konkret kæde, som det nye koncept skal konkurrere med.
- Der i øjeblikket er en stor efterspørgsel efter det hurtige måltid, og det vil Meny gerne levere. I dag kan forbrugerne vælge mellem at betale dyrt for at spise på restaurant, bestille take away, der enten er dyrt eller af begrænset kvalitet eller gå i en kiosk. De muligheder skal vi differentiere os fra ved at tilbyde et bredt udvalg af samme kvalitet, som kunderne normalt finder i Meny, siger Kenneth Holmen Pedersen.
Maden skal ikke produceres fra bunden i butikkerne.
- Butikkens personale skal anrette den, lægge en sandwich sammen eller varme en ret, alt efter hvad der er tale om, og om kunderne hellere vil varme maden hjemme, siger han. Han håber, at det nye koncept også kan tiltrække kunder til det hurtige dagligvareindkøb.
- Der er også forbrugere, der oplever det som convenient hurtigt at kunne fylde en kurv med de vigtigste dagligvarer. Det vil man kunne i Meny city-convenience, siger han. Vækst på top og bund Udover de to convenience-butikker åbner kæden også en almindelig Meny i Horsens næste år. Den bliver foreløbig den eneste.
- De seneste år har vi åbnet en del butikker; og vi er da altid på udkig efter nye placeringer. Men nu skal vi have fokus på det eksisterende butiksnet, hvor ca. en tredjedel har et moderniseringspotentiale. Vi ser, at det ret hurtigt giver et meget stort resultat, når vi moderniserer. Moderniseringerne vil ske i et tæt samarbejde med KFI Erhvervsdrivende Fond, siger Kenneth Holmen Pedersen.
Han fortæller, at kædens eksisterende butikker igen i år vækster på både top og ikke mindst på bundlinjen, men kædedirektøren vil ikke sætte konkrete tal på.
- Men selvfølgelig er der stadig butikker, der har brug for hjælp. Vi har siden årsskiftet kørt en meget målrettet indsats med ca. 10 butikker, i det vi kalder projekt "Back-inblack". Det giver nogle fantastiske resultater, når vi sætter alle kræfter ind og laver en handlingsplan for butikken. Det kan være at optimere de basale rutiner, skabe det rigtige flow, den rigtige oplevelse for kunden eller har fokus de mere hardcore parametre som salgsstyrke og svind, siger kædedirektøren og tilføjer, at han forestiller sig, at flere butikker skal med i projektet.
Læs også: Markant forskel på salget i Meny-kædens butikker
Relancerer kundekort
Menys loyalitetskort er et andet område, hvor kæden nu vil sætte ind. Programmet, der er koblet op på en app og på kundens Dankort, har holdt pause siden før sommerferien.
- Efter sommerferien gik vi i luften med det igen med en række nye funktioner. Vi er gået væk fra personlige tilbud, men kører i stedet ekstratilbud som "køb fem og få den sjette gratis" eller "køb for et givet beløb og få rabat i næste uge". Vi tester en lang række ting for at finde ud af, hvad kunderne primært efterspørger, siger kædedirektøren.
Han tilføjer, at kæden efter en testperiode vil relancere kundekortet massivt.
- Alle vil jo gerne have loyale kunder, og vi oplever også, at medlemmers kurv er betydeligt større, siger Kenneth Holmen Pedersen.
Han fortæller, at kæden snart skal i gang med den næste strategiplan for Meny. Den nuværende udløber i 2020.
- Der kommer til at ske en masse i de fysiske butikker de kommende år - og der skal selvfølgelig også ske ændringer i Meny. Vi skal bruge tid i 2020 på at beskrive, hvordan vores butikker skal se ud om fem og ti år, siger Kenneth Holmen Pedersen.
Han forestiller sig, at der blandt andet vil opstå en ny indretning af ferskvareafdelingerne.
- Den måde, vi opdeler dem på i dag efter varekategorier, er utidssvarende. Forbrugerne tænker i måltidsløsninger - ikke i varekategorier, siger kædedirektøren.
Han forudser også, at der også vil ske en del ændringer på den teknologiske front.
- Udfordringen for os bliver at finde du af, hvordan vi kan bevare vores høje serviceniveau og samtidig udnytte den nye teknologi, siger Kenneth Holmen Pedersen.
Han udelukker dog ikke, at kunderne vil få muligheden for selv at scanne deres varer.